Oh, workwork.

The U.S. Army Airborne – Hard Work
Ja, så nu är det slutspurten! Jag funderar på tidsrapporten och reflektionsdokumenten...
Jag är lite av en deadline kamikaze... av mitt egna val. Gillar när det är tight med tid, då hinner man inte tveka eller vela. Suck på velande.. jag vill göra saker och få dem gjorda. Antar att det är en liten del av min rastlöshet.
Folk har sagt i flera veckor nu att det är slutspurten.. men nej, det är inte det för mig förr än sista veckan.
Jag gillar låta allt sjunka in till en mojsig soppa av information som bearbetats och fått vila lite innan jag dammar av kunskaperna och sätter dem i handling. Som detta arbete till exempel, jag tror man lär sig bättre så också för då är det en längre period av information där man tagit en paus och låtit informationen gro och bygga sig en grund för djupare tankar och reflektioner. Folk blir stressade av tanken att det inte finns tillräckligt med tid för att skapa något som kan klassas som ett resultat. Men det blir klart, och bra mycket bättre om man slutar stressa, sover lite på saken, äter ordentligt och vilar upp sig. - A rested worker is a happy worker. A passionate worker is a happy, most likely exhausted worker. Man får hitta sin balans.. Jag tror jag har gjort det.
Någonting jag ogillar är när det jag gjort känns varit förgäves. Därför väljer jag se brainstormning och prototyper som utveckling av en idé istället för slöseri med tid. Det känns som om mitt verk är förgäves då inte ens en detalj av det jag skapat/tänkt finns med i slutprodukten. Jag hatar den känslan att jag har gjort för lite. Jag vill ha ansvar, jag vill hjälpa till, jag vill bidra. Är yngst av 4 barn, jag fick sällan en ansvarsfull roll i saker och ting, men jag fick bidra. Allt godis delades lika. I dagsläget så är arbetet mitt godis. Delas det inte lika blir jag olycklig. Jag ser dagligen folk som arbetar mer än de borde, men vägrar lämna över ansvar till någon annan. Vad beror det på? Ambition? Prestationsångest? Eller kan det vara så att personen/erna i fråga inte litar på sina medarbetares kompetens? Alltså kontrollbehov.
Tänker tillbaka på gymnasiet och de få tillfällen då jag sattes i rollen av en ledare. Jag delade upp arbetet efter det folk kände sig intresserade av. Uppmuntrade dem och sa att de kunde klara av det och att de inte skulle tvivla på deras förmåga.
  • Fokusera på ordet "Team" istället för "leader". Så blir du en bra ledare.
  • Det är ett team. ledaren är inte övermäktigt överhuvud, utan snarare är en del av gruppen med syftet att hålla ihop den och ge ut arbete.
  • Teamet ska jobba ihop mot ett och samma mål. Ingen ska få mer makt än den andra.
  • Beslut ska tas utifrån de som har bäst argument för/emot något. Och accepteras professionellt av de som inte har motargument.
  • Inget är personligt utan ska ses utifrån kollektivets bästa- sättet att nå målet.
  • Medteamare ska behandlas med respekt och inga personliga påhopp är tillåtna.
  • Uppmuntra och kritisera rättvist och med argument.
  • Gör ditt bästa utifrån förmåga och ork.
  • Vila och ät för att orka - dessa är essentiella för att fungera väl som människa och än mer minska risken för utmattning och därav irritation.
  • Kan du inte? Fråga om hjälp. Det man inte vet frågar man om.
  • Tala sanning, dock är inte allt nödvändigt att uttala sig om.
  • Var drivande genom en inspirerande energi och passion för det du talar om- istället för att pressa.
  • Deadlines är deadlines- håll dessa!
  • Ge arbetet lite extra umpfh ifall tiden räcker till.
  • Respektera dina gruppmedlemmar och kom i tid.
  • Research leder till bättre förståelse och inspiration för projektet.
  • Är du osäker på något - be någon kolla på det du skapat.
  • Sätt mål och delmål för arbetet för att undvika deadline kamikaze-anda i gruppen. Vissa vet inte sina begränsningar.
  • Fokusera på det som är viktigt och relevant- är du osäker så gör en prioriteringslista.
Och som alltid när det kommer till orden.. det är lättare att säga än att handla efter. Men hoppas dessa kan vara lite till hjälp. De är dock helt utifrån mina personliga erfarenheter om hur det fungerar.

Vimeo och bit.ly

Skaffade ett vimeoaccount och här har jag bit.ly-at den:

http://bit.ly/vanellsart_vimeo

Här kommer mina videoklipp/filmproduktioner finnas tillgängliga.

about ; http://vanellsart.podbean.com/

Det här är min podcastings kanal: http://vanellsart.podbean.com/
Här har jag, bland annat, lagt upp mitt CV i podcastingsform på engelska och finska.
My Curriculum Vitae in english:

Powered by Podbean.com
Minun Ansioluettelo suomeksi:
<div>
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="210" height="25" id="mp3playerdarksmallv3" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="http://www.podbean.com/podcast-audio-video-blog-player/mp3playerdarksmallv3.swf?audioPath=http://vanellsart.podbean.com/mf/play/26syd8/ENGCV.mp3&autoStart=no" />
<param name="quality" value="high" /><param name="bgcolor" value="#ffffff" /><param name="wmode" value="transparent" />
<embed src="http://www.podbean.com/podcast-audio-video-blog-player/mp3playerdarksmallv3.swf?audioPath=http://vanellsart.podbean.com/mf/play/26syd8/ENGCV.mp3&autoStart=no" quality="high"  width="210" height="25" name="mp3playerdarksmallv3" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" wmode="transparent" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></embed>
</object>
<br /><a style="font-family: arial, helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; padding-left: 41px; color: #2DA274; text-decoration: none; border-bottom: none;" href="http://www.podbean.com">Powered by Podbean.com</a>
</div>

Powered by Podbean.com

Grattis och välkommen till reklamvärlden!

Som de flesta av er kanske märkt så bor vi i ett jämställt land. Därför är det heller ej tillåtet att publicera reklam som är genusriktad- det vill säga könsdiskriminerande reklam.
Ni kommer kanske ihåg mitt exempel: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article200772/Jysk-falldes-for-konsdiskriminerande-reklam.html
Här utesluter de det ena könet för att rikta sig in på stereotypiska roller av kvinnligt och manligt. Detta hände runt julen vid 2006. Detta anmäldes ERK - Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam. Och i detta fall fälldes även Jysk för deras reklam som "befäster gammaldags könsroller" som Kinga Sandén så väl uttrycker det i Sydsvenskan (http://www.sydsvenskan.se/sverige/article200772/Jysk-falldes-for-konsdiskriminerande-reklam.html) för nästan fyra år sedan.
Saken är den, att det fortfarande idag 2010 förekommer reklam som riktar sig specifikt på målgrupper utifrån de klassiska könsrollerna. Beror detta på ignorans? Tryckfel? Brist på utbildade Art Directors/Marknadsföringsansvarig eller liknande? Eller är det en ful ovana vi dragit med oss från äldre generationer?
Jag vet själv mycket väl att det är svårt att jobba bort ovanor. Jag vet själv med mig att jag har sagt eller haft stereotypiska föreställningar. Men ibland är det lite svårt att inse att alla är inte hetro och alla är inte rosa eller blå bara för att de är tjej/kille. Innerst inne så vet jag att vi individer och ska inte behöva stå som reklampelare/ambassadörer för något så ytligt som ens kön.
Åter vidare till själva ämnet- Just detta med reklam som är genusriktad. Hittade nyligen en liten banner på Youtube då jag satt i godan ro och kollade på komiska klipp från collagehumor (http://www.youtube.com/watch?v=nVjwQn6Qd5g&playnext_from=TL&videos=u7AizJk0_cM). Den flickade till i högerkant alldeles snabbt men jag hann uppfatta ordet "tjej" och färgen rosa. Så blev bannern väldigt intressant så jag uppdaterade sidan för att se om jag verkligen hade sett rätt. Denna gång såg jag TJEJ SPEL tydligt skrivet ovanför två små rosa bilder.
I och med att bilderna var så snabba blev jag även fundersam på om de (producerarna) ville skapa subliminal perception (http://sv.wikipedia.org/wiki/Subliminal_perception) .  Denna "teknik" går ut på att visa bilder snabbt nog så att vi inte hinner processera hela bilden och på så sätt läggs de i vårat undermedvetna. Detta klassas som psykologisk manipulation och är fullständigt olagligt i Sverige.
Förutom detta så vill jag peka på det jag nämnt tidigare; Två bilder med långhåriga figurer med rosa bakgrund, stora ögon, hjärtan, vita vingar och rosetter. Och ovanför allt det här står det i versaler "TJEJSPEL".
Kruxet sitter här: Detta är svensk reklam, inriktad mot svenskar, fast med distributör utomlands.. vad kan göras?
Jag tror det gäller samma sits som med reklamen på femman. Då distributören är utomlands så gäller inte heller svensk lag här. Därför är det bland annat okej att rikta reklam mot barn och skapa stereotyper?
För övrigt vill jag nämna att ERK inte längre finns och att har vi klagomål så får vi vända oss till reklamombudsmannen (http://www.etiskaradet.org/stadgar.html).
Tänkte detta kunde vara bra att nämna, så vi tänker oss för när vi gör reklam och inser att vi inte lever på 50-talet med kärnfamiljen Svensson. Vi är individer och inte stereotyper - kan vara matnyttigt tänk för oss på Digitala Media.

Lite Photoshop idag

namn: Velvet (klicka för stor bild!)
finns som större bild här : http://vanellsart.deviantart.com/art/Velvet-164369835

About me

Har en hemsida också.. dock har denna inte uppdaterats sedan våren 2009 så den är inte helt komplett om vi säger så.
http://tor.ei.hv.se/~dig08028/aboutme.html

Skapa podcast CV -bra idé?

Fick denna idé i början av kursen Användarorienterad designmetodik (http://vanellsart.blogg.se/category/anvandarorienterad-designmetodik.html)
Så här är mitt manus till en Podcastad CV-personligtbrev- variant.
Jag tänkte att detta måste vara det bästa sättet för mig att visa på
min språkkunskap samt min kunskap att sköta ljudredigering


Manus Engelska:

God day, my name is Eva Halmemies and this is my Curriculum Vitae.

I was born in the year 1989 in the small city of Motala, Sweden. It is 17th of may 2010 and I am currently twenty years old. My parents are from finland. They moved to sweden a year before I was born. They taught me to read and write in Finnish. In addition to Swedish, Finnish and English, I can also know some German.

My current occupation is studying at the University West in Trollhättan. I study Digital Media for the design of experiences and learning. I will graduate in the spring of 2011.

This education gives me knowledge in things such as: motionpicture- and picture editing, soundediting, 3D modelling and animation, website design and  user-oriented design just to name a few.

 

Last summer I read a course called Art, film and graphic design in media projects at University West. I made a project about testing how peoples senses work when they can not use their eyes nor use their hands to feel. Similar to the concept of happenings I wanted to include the audience in the art.

 

Currently I am looking for a place to get practical working experience from. I am also interested in a part-time job, since I have a year left until I graduate.

 

This has been a podcast by Eva "Vanell" Halmemies. Have a nice day!

 



 

Manus på finska:

Päivää, nimeni on Eva Halmemies ja tämä on minun ansioluettelo.

Olen syntunyt vuonna 1989 pienessä kaupungissa Motalassa, Routsissa.  Olen tänä päiväna 17/5 2010 kaksikymmentä voutta vanha. Vanhempani ovat suomesta kotoisin.He muuttivat Ruotsiin vuosi ennen syntymääni. He opettivat minut lukemaan ja kirjoittamaan suomeksi. Ruotsin ja suomen lisäksi, osaan myös englanti ja jonkin verran saksaa. Tälla hetkellä opiskeleen Högskolan Väst yliopistossa Trollhättanissa. Opiskelen Digital Media suunnittelun, kokemusten ja oppimisen myötä. Valmistun keväällä vuonna 2011.

Tämä koulutus antaa minulle tietoa asioista, kuten: elokuva-ja kuvankäsittely, ääänen käsittely, 3D-muotoilua ja animaatio, verkkosivujen suunnittelua ja käyttäjälähtöinen suunnittelu.

Viime kesänä luin kurssin nimeltään Taide, elokuva-ja graafisen suunnittelun tiedotusvälineitä yliopistossa Högskolan Väst.

Tein hankkeen tietojen testaamisesta, miten ihmiset tunte kun he eivät voi käyttää silmien tai käsiään tuntea. Samanlainen käsite kun "happenings" halusin sisällyttää yleisön taiteeni.

Tällä hetkellä olen etsimässä paikkaa saada käytännön työkokemusta. Olen myös kiinnostunut osa-aikaisesta työstä, koska minulla on vuosi jäljellä, kunnes valmistun.

Tämä on Eva "Vanell" Halmemiehen podcasti. Toivottan sinulle hyvää päivää!


Gamla verk

sommar 2009
våren 08
våren 08
Våren 08 våren 08sommar 2009

Lite från mitt galleri

denna bild kanske ni har sett? Jag använder den som min profilbild på Facebook och på DeviantART (http://vanellsart.deviantart.com/)
en bild photoshoppad till nawatarer. Min tolkning på Avatar.
I denna bild jag och Ylva Bergvik (http://tor.ei.hv.se/~dig08002/blog/)
en seriestripsinspirerad teckning på hur mitt förhållande känns.
knarkpaddan.. målade denna en dag.
Lekte i Photoshop en dag. Blev grön.
Denna flamingo var ett samarbete mellan mig och Lina Eriksson (http://linafie.blogg.se/ )
Paint.. ja. Men roligt.
Bordsdekoration för julen 2009.
Hela rosa-vit-silvriga rummet. En modernare jul var temat.
Andra delen av lägenhet var mer klassisk.

Profilbilden

Här satsade jag på att separera färgen på halsduken från resten av bilden.

Projektet - flowsceme editing.

Har idag jobbat med ljud till flowsceme.. kan dessvärre inte gå in på detaljer om innehållet..
Igår spelade i alla fall jag och Emilie (Jansson) in ljudet i ljudstudion och sedan satt jag och redigerade det fram till lunchen igår. Eftersom vi hade ett seminarie på eftermiddagen så kunde jag inte fortsätta mellan 13-16. Efter detta tog jag det lugnt resten av dagen.. eller lugnt och lugnt. Jag shoppade, tog en promenad, handlade mat och tvättade.
Idag sitter jag hemma och jobbar i audacity. Det är ett ljudredigeringsprogram precis som protools, fast mycket mindre komplex och allt tycks gå lite snabbare. Dessutom är programmet gratis, vilket för en fattig student är ett stort plus.
Jag såg till att skapa tystnad där det bara är lågljutt brus, ändrade pitchen på min röst, ändrade hastighet/tempo när jag kände att det blev för segt och klippte bort onödigt långa pauser. Jag använde även EQ för att ändra specifika toner. Sedan la jag på ett low pass filter över ljudfilen för att ta bort så mycket brus som möjligt. Jag tonade in vid början för att mjuka upp starten.
Man skulle enkelt kunna säga att jag har höjt kvalitén på inspelningen samt plockat bort felsägningar.
Dock är denna inte synkad med animationen riktigt än. Men jag ska troligtvis kolla på detta tillsammans med animeraren (Jansson) till just denna uppgift efter lunch.

Truckwork 3D

Working in maya 10.0 modelling the truck.
TM- Vanellsart

Vanell's art°

Seminarie med Kristina Johansson

F. Marton - Femonolografin- djup- och ytinlärning

var säljös mentor.

"All kunskap finns mellan oss" är Säljös åsikt enligt Johansson.

soc-kultare kan säga : "Jag umgås med boken" då de lär sig av boken.

Situerat lärande: Är vi i rätt situation för att lära oss det här?
Praktiska kunskap är inte bara praktik utan även teoritiska anpassningar på ämnet.

Konstruktivism: Skapa kunskap

Positivismen: 1700-tal mätbar kunskap

PBL: PROBLEM Baserat Lärande
*Linköping- autentiska läkarstudie

1. Probleminventering
2. Ordförande
3. Analys- frågeställning
4. Lösning
5. Tillämpning
6. Utvärdering

Lästips! Perti Partanen- Vygotsky och lärandet


PBL-uppgift ca. 1 h.
1.0 "Se problemet"
1.1 Problemet är att han inte förstår skillnaden på frågorna.
1.2 Även det att han inte kan anpassa sina kunskaper på situationen- vet man inte så svarar man inte. Eller så frågar man tillbaka.
1.3 Han inser inte heller att han behöver ny information till den nya situationen.

2.0 Analysera och definiera problemet
2.1 Han ser inte skillnad på ämnena matematik och geografi.
2.2 Hans lärare hoppar mellan ämnena
2.3 Han har bristande kunskaper i ämnet
2.4 Han uppmanas att svara Ottawa genom att betingas med beröm.

3.0 Indentifiera alternativa förklarningar/lösningar
3.1 Han kanske bara skämtar när han säger Ottawa.
3.2 Praktiska upplevelser av ämnet/ämnena kan leda till nya kunskaper
3.3 Han har kanske aldrig hört talas om Ottawa och vet inte vad ordet betyder.

4.0 Bedöm konsekvenserna av olika förklarningar/lösningar
4.1 Hans reaktion efter andra frågan kan bero på brist på information. Men oavsett anledning så dumförklaras han. Han bör därför införskaffa mer information kring ämnet- googlade kanske?
4.2 Betingningen är beroende av berömet. Eleven vill hellre svara för att få beröm än att erkänna att denne inte vet. Att vara ödmjuk och erkänna att man inte vet allt skapar en bra grund för lärande. Att inse att man inte kan allt gör att man vill veta mer. Kanske? Stryk beröm som en form av belöning och se hellre till att uppmärksamhet blir en lösning?
4.3 Praktiska upplevelser skapar ett episodiskt minne av ämnet. Denna är god då alla sinnena involverats och det finns fler sinnena att förnimmas med.
4.4 Läraren bör beskriva/förklara skillnaden mellan de två ämnena.

5.0 Välj en lösning / Planera
5.1 för en enkel lösning väljer vi 4.1 Hans reaktion efter andra frågan kan bero på brist på information. Men oavsett anledning så dumförklaras han. Han bör därför införskaffa mer information kring ämnet- googlade kanske?
och 4.4 Läraren bör beskriva/förklara skillnaden mellan de två ämnena.

6.0 Tillämpa /genomföra planeringen
6.1 Eftersom vi inte själva kan påverka situationen kan vi heller inte genomföra detta.

7.0 Utvärdera
7.1 PBL är en svår metod att anpassa på strippen eftersom vi inte kan påverka situationen utan enbart analysera den.
Situerat lärande- för att förstå informationen behöver man förstå situationen (Säljö, 2005 s.141)

kap. 6 Säljös bok; Lärandets situerade natur

människans begränsningar/förutsättningar.
Antagna föväntningar tidigare erfarenheter
kontext- situation
Lärande i skolan-- mer praktiskt tack?
Alternativ till skolan?

Verklighetsanknytning
Tävla och lekar. Yngre barn motiveras av det som är lek och äldre barn motiveras av tävling.

Anpassa information till en specifik situation.

Det finns en slags oumbärlig kunskap som låter oss förstå vilken information vi bör använda i en specifik situation. Det finns bland annat termer och fackspråk som anpassas för olika situationer. I boken finner vi ett exempel i att ordet "mediera" används istället för att helt enkelt säga förmedla.

Flash CS4

Satt idag för skojs skull och gjorde min logotyp i flash. Den kommer jag använda i den nya portfolion.. dock är det mycket arbete kvar tills portfolion är klar. Men det känns bra att ha tagit ett litet steg på vägen.

Min Logotyp. Copyrights belong to me.
Jag försöker mitt bästa för att skapa en sida som reflekterar mig och mina intressen- samtidigt som den är professionell. Det är inte så lätt har jag märkt och det är just det som tar lite extra tid. Förutom detta problem så kan jag inte logga in på min användare i macsalen. Det stör processen en aning.
Har som sagt en portfolio redan nu.. men den behövs uppdateras och kanske till och med flyttas till ett eget domän.

http://tor.ei.hv.se/~dig08028/aboutme.html
(obs! länken öppnas i samma fönster för er flikare; högerklicka. )

RSS 2.0