Oh, workwork.

The U.S. Army Airborne – Hard Work
Ja, så nu är det slutspurten! Jag funderar på tidsrapporten och reflektionsdokumenten...
Jag är lite av en deadline kamikaze... av mitt egna val. Gillar när det är tight med tid, då hinner man inte tveka eller vela. Suck på velande.. jag vill göra saker och få dem gjorda. Antar att det är en liten del av min rastlöshet.
Folk har sagt i flera veckor nu att det är slutspurten.. men nej, det är inte det för mig förr än sista veckan.
Jag gillar låta allt sjunka in till en mojsig soppa av information som bearbetats och fått vila lite innan jag dammar av kunskaperna och sätter dem i handling. Som detta arbete till exempel, jag tror man lär sig bättre så också för då är det en längre period av information där man tagit en paus och låtit informationen gro och bygga sig en grund för djupare tankar och reflektioner. Folk blir stressade av tanken att det inte finns tillräckligt med tid för att skapa något som kan klassas som ett resultat. Men det blir klart, och bra mycket bättre om man slutar stressa, sover lite på saken, äter ordentligt och vilar upp sig. - A rested worker is a happy worker. A passionate worker is a happy, most likely exhausted worker. Man får hitta sin balans.. Jag tror jag har gjort det.
Någonting jag ogillar är när det jag gjort känns varit förgäves. Därför väljer jag se brainstormning och prototyper som utveckling av en idé istället för slöseri med tid. Det känns som om mitt verk är förgäves då inte ens en detalj av det jag skapat/tänkt finns med i slutprodukten. Jag hatar den känslan att jag har gjort för lite. Jag vill ha ansvar, jag vill hjälpa till, jag vill bidra. Är yngst av 4 barn, jag fick sällan en ansvarsfull roll i saker och ting, men jag fick bidra. Allt godis delades lika. I dagsläget så är arbetet mitt godis. Delas det inte lika blir jag olycklig. Jag ser dagligen folk som arbetar mer än de borde, men vägrar lämna över ansvar till någon annan. Vad beror det på? Ambition? Prestationsångest? Eller kan det vara så att personen/erna i fråga inte litar på sina medarbetares kompetens? Alltså kontrollbehov.
Tänker tillbaka på gymnasiet och de få tillfällen då jag sattes i rollen av en ledare. Jag delade upp arbetet efter det folk kände sig intresserade av. Uppmuntrade dem och sa att de kunde klara av det och att de inte skulle tvivla på deras förmåga.
  • Fokusera på ordet "Team" istället för "leader". Så blir du en bra ledare.
  • Det är ett team. ledaren är inte övermäktigt överhuvud, utan snarare är en del av gruppen med syftet att hålla ihop den och ge ut arbete.
  • Teamet ska jobba ihop mot ett och samma mål. Ingen ska få mer makt än den andra.
  • Beslut ska tas utifrån de som har bäst argument för/emot något. Och accepteras professionellt av de som inte har motargument.
  • Inget är personligt utan ska ses utifrån kollektivets bästa- sättet att nå målet.
  • Medteamare ska behandlas med respekt och inga personliga påhopp är tillåtna.
  • Uppmuntra och kritisera rättvist och med argument.
  • Gör ditt bästa utifrån förmåga och ork.
  • Vila och ät för att orka - dessa är essentiella för att fungera väl som människa och än mer minska risken för utmattning och därav irritation.
  • Kan du inte? Fråga om hjälp. Det man inte vet frågar man om.
  • Tala sanning, dock är inte allt nödvändigt att uttala sig om.
  • Var drivande genom en inspirerande energi och passion för det du talar om- istället för att pressa.
  • Deadlines är deadlines- håll dessa!
  • Ge arbetet lite extra umpfh ifall tiden räcker till.
  • Respektera dina gruppmedlemmar och kom i tid.
  • Research leder till bättre förståelse och inspiration för projektet.
  • Är du osäker på något - be någon kolla på det du skapat.
  • Sätt mål och delmål för arbetet för att undvika deadline kamikaze-anda i gruppen. Vissa vet inte sina begränsningar.
  • Fokusera på det som är viktigt och relevant- är du osäker så gör en prioriteringslista.
Och som alltid när det kommer till orden.. det är lättare att säga än att handla efter. Men hoppas dessa kan vara lite till hjälp. De är dock helt utifrån mina personliga erfarenheter om hur det fungerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0