Referens reflektion

Sitter och skriver/läser om forskningsmetodik och börjar filosofiera angåendes referenser.
Om man alltid ska referera till någon, hur var det då för den första som skrev en uppsats?
Eller hade en tes? De kan ju inte ha refererat till någon och om de i så fall refererat till någon då måste denna personen ha någon slags grund för sin tes.
När började refererandet gälla? Eller argumenterade man fram alla sina svar innan man kunde referera?
Är refererandet enbart till för att man ska slippa göra undersökningar?
För logisk sett så borde det väl vara undersökningar som ersattes av referenser i att peka på att det finns något som bekräftar tesen.
Tänk om de började referera redan under medeltiden? Då skulle det ha varit svårt att komma med påståenden. Fast iofs. om de sa att påven hade sagt detta, så skulle det ha varit ett generellt accepterande av fakta.
Så det kanske ändå är bäst med undersökningar? För referenser kan bara bekräfta att någon annan också har upplevt detta.

Mycket...

Det är mycket som händer nu.
Mycket i skolan, mycket på Kåren, mycket i världen.
I skolan jobbar jag och min c-uppsats partner (http://www.fridanelhans.com/blogg/) med att samla in referenslitteratur till vår uppsats.
Vi kommer att fokusera på hur man skapar en "sociala medier för dummies". Med just inriktning på företag/ideell verksamhet och marknadsföring.
Just nu håller jag på med ett projekt som kallas WYSIWYG inspirerar tillsammans med 3 andra styrelsemedlemmar i mitt utbildningsutskott (WYSIWYG - för Data,IT & Media studenter: http://zigzag.shv.hv.se/wysiwyg/torsko/?page_id=82).
Samt håller jag på med att jobba för Herrmiddagen 2011 (en tradition på vår skola se event : http://on.fb.me/dW3pNX) Planering och möten samt lite affischer, märken och annat som ska fixas. Men kan inte nämna några detaljer, då allt sker i hemlighet och ska bli en överraskning för killarna.
I världen så är det revolutioner och naturkatastrofer. Vill man ens kolla på nyheterna? Något som blivit en stor snackis är detta med kärnkraftverk. På skolan är det nästa vecka en Miljövecka (http://on.fb.me/dQK4Dp) och då kommer även kärnkraftverk diskuteras  (http://on.fb.me/gwuZMA)
Jag gillar inte riktigt tanken på kärnkraftverk. Men de skulle vara intressant att få lära sig mera, men frågan är om man hinner gå...
en sak jag tror jag hinner med dock är bokbytardagen (http://on.fb.me/gfcETd).
Samma dag som jag börjar att jobba som studentinformatör för Tria (http://bit.ly/i1cOfG)
Så det är lite vad som händer i mitt liv just nu.
För att inte glömma Earth Hour på lördag! (http://www.facebook.com/event.php?eid=152112428164296)
Förra året gick jag ut på stan och tittade lite på vilka företag som släckte ner och var de släckte ner inne i Trollhättan. Jag fotograferade även lite grann, men det blev ganska suddigt i och med mörkret och regnet.
Vid Högskolan Väst
Studentlägenheter Elefanten Trollhättan

Gratis är gott eller smakar det så kostar det?

Som tidigare nämnt så tror jag på sociala medier och på gratis medier generellt.
Det blir då lite underligt för mig när jag ser nyheter (eller nyheter och nyheter 1 månad gammal) som denna:
"As BSkyB's Sky Songs plays its last tune, Media Week analyses whether online music services have a sustainable business model in a market where consumers are 'fickle and spoilt for choice'
There has been a run of bad news in the world of online music. Last November, Spotify revealed it made an operating loss of £16.4m in 2009 - despite 250,000 paid subscribers by the end of that year - and in DecemberSky announced it will close its online music venture Sky Songs today (7 February) due to disappointing customer take-up."
Då ställer jag mig frågan: Tar de tillräckligt betalt för reklamen? För spotify ett av företagen de nämner i denna artikel har ju olika tjänster: Open, Unlimited och Premium
Och 250, 000 betalande kunder. Om dessa är enbart Unlimited kunder för 49SEK
så tjänar Spotify ändå 12 miljoner på bara dessa. ( 250, 000 x 49 kr = 12, 250 000)
Och om alla har Premium konto så tjänar Spotify in runt 25 miljoner. Så mellan 12-25 miljoner får Spotify in i intäkter av bara betalande kunder. Sen bör vi tänka på att det blir ett minus på för distributionsrättigheterna för musiken vilket blir... ehm? 10 miljoner låtar gånger onämnd summa. Beroende på vilket avtal de har med STIM/annan nämnd/ artist/upphovsmän.
PLUS de vinster som de går med i och med reklamdistributionen för gratiskontona.
Så tar de tillräckligt betalt för reklamdistributionen? Det är min fråga.
För det som lockar användare är att det finns ett medium som är gratis/hyfsat billigt och tar man bort detta ur ekvationen så faller hela konceptet för spotify. Så om något - kanske höja distributionspriset för reklamen?
Läste att en tv-kanal kan tjäna 48 miljoner på reklamen mellan filmpauserna enbart - tänk då vilka möjligheter Spotify har!

Länkar:
http://www.brandrepublic.com/news/1053472/online-music-services-money/
http://www.spotify.com/se/get-spotify/unlimited/

Inför sommaren

Har sökt lite kurser till sommaren. Här är de (utan inbördes ordning) 



MIU-57059 - Företagsekonomi, GR, (A), Marknadsföringens etik 7,5hp Dagtid,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Mittuniversitetet, Ortsoberoende


KAU-16727 - Mediepraktik 15hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Helfart (100%), Fristående kurs,
Karlstads universitet, Karlstad



GU-34210 - Fotografiskt projektarbete 15hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Göteborgs universitet, Göteborg



HB-52313 - Design och konsumtion 15hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Helfart (100%), Fristående kurs,
Högskolan i Borås, Ortsoberoende



MIU-27449 - Informatik, GR, (A), IT och sociala nätverk 7,5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Mittuniversitetet, Ortsoberoende



GU-34900 - Japanska, grundkurs 1 15hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Göteborgs universitet, Göteborg



HKR-62029 - Kreativt skrivande I 7,5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Helfart (100%), Fristående kurs,
Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende



MIU-26029 - Grafisk teknik, GR, (A), Digital bild och tryck 7,5hp Blandade tider,
Distans, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Mittuniversitetet, Örnsköldsvik



HKR-61007 - Ljuddesign för interaktion 7,5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende


RSS 2.0