Gratis är gott eller smakar det så kostar det?

Som tidigare nämnt så tror jag på sociala medier och på gratis medier generellt.
Det blir då lite underligt för mig när jag ser nyheter (eller nyheter och nyheter 1 månad gammal) som denna:
"As BSkyB's Sky Songs plays its last tune, Media Week analyses whether online music services have a sustainable business model in a market where consumers are 'fickle and spoilt for choice'
There has been a run of bad news in the world of online music. Last November, Spotify revealed it made an operating loss of £16.4m in 2009 - despite 250,000 paid subscribers by the end of that year - and in DecemberSky announced it will close its online music venture Sky Songs today (7 February) due to disappointing customer take-up."
Då ställer jag mig frågan: Tar de tillräckligt betalt för reklamen? För spotify ett av företagen de nämner i denna artikel har ju olika tjänster: Open, Unlimited och Premium
Och 250, 000 betalande kunder. Om dessa är enbart Unlimited kunder för 49SEK
så tjänar Spotify ändå 12 miljoner på bara dessa. ( 250, 000 x 49 kr = 12, 250 000)
Och om alla har Premium konto så tjänar Spotify in runt 25 miljoner. Så mellan 12-25 miljoner får Spotify in i intäkter av bara betalande kunder. Sen bör vi tänka på att det blir ett minus på för distributionsrättigheterna för musiken vilket blir... ehm? 10 miljoner låtar gånger onämnd summa. Beroende på vilket avtal de har med STIM/annan nämnd/ artist/upphovsmän.
PLUS de vinster som de går med i och med reklamdistributionen för gratiskontona.
Så tar de tillräckligt betalt för reklamdistributionen? Det är min fråga.
För det som lockar användare är att det finns ett medium som är gratis/hyfsat billigt och tar man bort detta ur ekvationen så faller hela konceptet för spotify. Så om något - kanske höja distributionspriset för reklamen?
Läste att en tv-kanal kan tjäna 48 miljoner på reklamen mellan filmpauserna enbart - tänk då vilka möjligheter Spotify har!

Länkar:
http://www.brandrepublic.com/news/1053472/online-music-services-money/
http://www.spotify.com/se/get-spotify/unlimited/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0