Driven av kritik

Jag sporras av kritik.
Ge mig mer!
Jag har aldrig påstått att jag är perfekt.
Jag har aldrig påstått att jag är fulländad.
Jag är här för att lära mig.
Får jag kritik ser jag det som ett steg i min utveckling.
Får jag kritik ser jag det som en utmaning - Kan jag ytterligare förbättra något?
Gör om - gör rätt sägs det.
Gör om - gör bättre! Säger jag.
Blir driven av att motbevisa personen som kritiserar mig.
Visa på att jag kan.
Visa på att jag inte är komplett, men jag lär mig och jag är dynamisk.
För att inte tala om att man blir en smula ödmjuk av att fela och bli kritiserad.
Så utmana mig! Kritisera mig! Jag är inte rädd för att utvecklas.

Soulless Mediaproductions for children?

A Teachercandidate once told me that the most powerfull books are children's litterature.
Why?
These growing young minds are like clay - you are able to model them into great thinkers, great revolutionists and great doctors. You pack these minds with moral principles and with information.
I do believe I agree with her, with the addition of placing this theory on the entire media for children and the subraction of the upbringing factor.

This meaning that soulless, thoughtless productions for children can change the society. 

Economicly:
Studies show that children along with young females are the most powerful consumers group.
When it comes to merchaindaise
an example: children will more likely pick the cereal with their favorite character rather then the cheap, healty brand. 

Socially: Adults are a result of their childhood experiences.
With stories,movie,games,shows that teach the children to care for eachother, share, play fair and so and and so forth. We educate the children in moral questions in a way that they can understand.

In conclusion I would like to say:
Parents: Make sure your kids don't watch meaningless shows, movies and or read books and play games that are morally wrong or just pointless in the sense that they are made completely without a thought behind it.

Mediaproducers: Do not allow the idiotic nonsense poison young childrens minds. Make sure the moral- if there one- that it is realistic and true. And make sure the production is not only about making money, since these productions are more likely to break the first request.




TANKAR OM... ENTREPRENÖRSSKAP I MEDIA 3 Sociala Media

Vi blev bland annat visade detta klipp.
Have you met ted?
#mce_temp_url#

Tankar om... Riktad reklam.

Funderar på fördelar/nackdelar med riktad reklam i sociala media kontra fördelar/nackdelar med målgruppsriktad reklam i brevlådan. Kanske ska man skriva sin examinerande uppsats om just detta ämne?

Min vän klagade häromdan på en musiktjänst som är ganska stor och har tillgång till uppgifter som med rätt teknik skulle kunna använda sig av en mycket riktad reklam.
Det fick mig att reflektera över detta med riktad reklam i sociala medier.

I och med den teknik som låter sändaren av reklam skapa en individuell profil av vad jag som individ är intresserad av i musikväg, politiska preferenser, intressen, social/civil status, utbildning/jobb, ålder och dylikt.
Så kommer reklamen fördelaktigt få en snävare och förhoppningsvis mer intresserad målgrupp.

t.ex. Alla vampyrfilms älskare älskar inte Twilight serien. Här har vi alltså en fint definierad målgrupp av först kategori och sedan specifika subjekt. Ett socialt medium kan med rätt tillgång till information skapa en profil för reklamen så att den når rätt sorts målgrupp. För visst blir vi användare lite irriterade om vi får något som påminner om vårt intresse men är av just den sorten som vi inte tycker om.
Ett annat exempel är matpreferenser, jag kan vara lite specifik när det kommer till vissa matsorter: t.ex. Jag gillar inte fisk- men jag älskar tonfisk. Om vi ser detta utifrån samma modell jag nyss beskrev för er: Kategorin är: Fisk och generellt tycker jag inte om denna kategori. Specifik är: Tonfisk vilket jag tycker om. Om jag då skriver i mitt sociala medium i min profil: Jag gillar inte fisk - men tycker om tonfisk. Så kan detta noteras och göra mig till en definierad målgrupp.

Målgruppsinriktad reklam är inte lika definierad och oftast beroende av undersökningar på stora grupper. Personligen anser jag det aldrig vara bra att kategorisera människor eftersom jag anser oss vara individer som råkat hamna i ett kollektiv. Men sen finns det även argument som talar för detta, då folk kan känna ett visst obehag av att ha en stor klump av information om dem sittande hos någon annan. Då kanske det känns bättre att vara "en i mängden".

Summering:
Riktad reklam i sociala medier:
Fördelar:
  • definierad efter individens önskemål
  • når fram till rätt målgrupp
  • Underlättar shoppandet för kunden som slipper söka ut varor
Nackdelar:
  • Kan väcka obehagskänsla i form av ett övervakningssamhälle
  • Kan kännas fördummande för konsumenten.
Riktad reklam i form av målgrupper (analog version:brevlådsreklam)
Fördelar:
  • Känns inte lika påträngande på individens integritet
  • Finns äldre som föredrar formen och kan bli en målgrupp som den andra tekniken går miste om.
Nackdelar:
  • Mindre definierad - målgruppen kan utgå ifrån att konsumenten bor i ett visst sorts område: T.ex. med många pensionärer, men själv är konsumenten ung.
  • Snail mail - det tar alltid längre tid att göra något analogt. På nätet kan man tagga någon/något och det kommer omedelbart att kopplas till någon/något. Medan analoga versionen kan innebära förundersökningar och statistik samt en sammanställning av dessa - och trots detta inte uppnå önskvärt resultat.


TANKAR OM... ENTREPRENÖRSSKAP I MEDIA 2

Föreläsning: 2010-11-10
Anteckningar:
Entreprenörer kan hålla många bollar i luften
Alla entreprenörer kan inte hålla i presentationer för deras produkt. Detta har med kompetenser att göra. Därför är det bra med att ha ett team bakom sig. Ett team med olika kompetenser- så som tekniskt kunnande, juridiskt kunnande, en talare, en ledare och idegenererare.

Pengagenerering:
* Så kallade "idiotgrejer" kan generera mycket pengar. ex: JoJo har genererat en hel del pengar- trots sin enkla design.
* En genialisk idé t.ex. botemedel på en sjukdom.
kan vara en dålig satsning (rent ekonomiskt tänkt) iom. att den tänkta målgruppen kanske inte har råd att stå för kostnaden det tar att distribuera.
Tanke: När det kommer till idéer så kan det vara viktigt att som entreprenör fånga upp alla idéer, testa dem och förkasta dem när de inte fungerar. Oavsett hur bra de kan vara. Catch-and-release.



Affärsidé: En idé man kan tjäna pengar på.
Vid idegenerering ska man ska alltid utgå ifrån samhället. Då Ekonomi, Sociologi och Psykologi hör ihop behövs dessa aspekter tas hänsyn till.
Problem, behov och Lösning.
Finns det ett problem i samhället?
Finns det ett behov på marknaden?
Lösningen - det vi tjänar pengar på - affärsidén med andra ord.
Angående behov:
Det behövs inte alltid ett verkligt behov- produkter kan även skapa ett behov.
T.ex. vi BEHÖVER inte våra mobiler- men vi tycker ändå att vi gör det. Många känner sig nakna, utan deras mobil. Tänk efter nu, vi har klarat oss i flera århundraden med annan form av kommunikation- brev till exempel- men för att mobilen gör livet enklare så blir vi beroende av dessa.
Ett annat exempel är Latte. Hörsägen säger att det var ett stort mejeri och mjölkbönder som kände att de gick back under slutet av 90-talet och därför lanserade de "Latten"- en italiensk kaffedrink med mycket mjölk i!
En ganska genialisk idé utifrån rent ekonomiska aspekter. En latte kostar ungefär 35 kr - en stor latte då alltså på en 5 dl. Med andra ord är literpriset på latte 70kr / liter i jämförelse med mjölken som ligger på (nu dricker inte jag vanlig mjölk, men lektorn sa:) 8kr/liter (och laktosfri 16kr/liter).
Alltså: Vinst på 60+- kr/litern för latte

Institutionell Teori:
Näringslivet och staten vill att entreprenörer skalla skapa en kultur. En kultur där behov skapas - ex. latten.

Utveckling av affärsidé:
Hur kommer man på en affarsidé?
inspiration kan finnas:
  1. i erfarenhet från liknande situationer
  2. Från tidigare arbeten - har du varit missnöjd med ditt förra arbete och känt att "Det här kan jag göra bättre" sen skrivit ner vad du konkret kan göra och startat eget.
  3. Hobbyn - intressen skapar kunskaper som kanske inte kan läras ut i utbildning.
  4. Sociala möten - vid ett möte kan man lära sig och inspireras av personer.
  5. Direkta observationer - att observera problemet direkt eller samhället i allmänhet.
  6. Accidental discovery - att råka stöta på en lösning utan att det var meningen. t.ex. en upptäckt.
  7. Medveten upptäckt/undersökning - vanligaste formen för affärsidéers födelse. När man aktivt söker lösningar på ett problem.

Kundnytta: Vad har kunden för nytta av din lösning? Hur ser situationen ut rent ekonomiskt? Är det dyrt för kunden?
Marknad: Finns det en marknad? Finns det en efterfrågan? Vilka är kunderna? Vem är målgruppen?
Affärsmodell: Hur tjänar du pengar? Hur finansierar du arbetet/idén? Vem säljer du till? Distribution?
En Affärsidé måste:
  • Uppfylla kundens behov
  • Ha en bra presentation för att övertyga finansiärer.
  • Vara innovativ (eller verka så)
  • Vara unik (eller verka så)
  • Tydlig fokuserad - ingen diffus idé
  • Lönsam - om inte direkt så på sikt ialf.
  • Ha en fungerande distribution.


Tankar om... Entreprenörsskap i Media 1

Tänkte börja blogga igen. Om min nya kurs! Entreprenörsskap i Media.
Anledningen till att jag tänkte göra detta är delvis för att det gynnar mig som privatperson i att jag upprepar det som lärts ut och det gör även materialet lättåtkomligt för mig/andra i ett senare skede.





Idag hade vi i alla fall vår introduktion till kursen. Rent subjektivt känns det jätteroligt och jag är jättepeppad inför kursen och vad jag ska få lära mig.

Våra utbildningar leder till jobb som oftast är projektbaserade - på beställning t.ex. en reklamfilm.
Men det kan även vara fast anställning i den mån att man har ett kontrakt med ett företag att hantera all deras marknadsföring.
Nu tar jag reklam som exempel eftersom det är just det jag intresserar mig av.

Inledelsevis ställs vi inför frågan om vad en Entreprenör är.
Mitt svar var: Någon som tar initiativ.
Ett annat svar är någon som kommer på något "eget" och "gör det"
Någon annan tänker på säljare, IKEA, Gates, Trump, Och så påpekar föreläsaren att det är en ganska mansdominerad bransch. Och då tänker jag genast på Mary Kay Ash och Oprah Winfrey.
Entreprenör kommer från franskan och betyder ungefär: Aktiv person som får något gjort. (1724 skrev hon på tavlan- antagligen då ordet myntades.)



Entreprenörsskap handlar om att VÅGA, VILJA, VINNA! (egna tankar)
Man föds nog inte till entreprenör - det är något man lär sig eller utvecklas till.
En entreprenörs fyra huvuduppgifter är att:

  1. Hitta affärsmöjligheterna
  2. Hitta resurserna
  3. Exploatera dom på marknaden
  4. Ta vinsten/förlusten
Frågan är då: Hur sätter man pris för sig själv? Man måste stå för priset. Man måste kunna argumentera för det.
Jag jobbar på fritiden som Fristående Hudvårdkonsult och då får man sätta pris på produkterna - det är lite lättare att värdera en produkt framför en tjänst - ändå tog det mig dryga 2 timmar att bestämma mig för en prislista jag kunde leva med.
En tjänst däremot är lite svårare att sätta ett pris på, för då måste man måste värdera sig själv; Hur mycket är just min specifika kunskap och expertis värd? Hur pass svår är tjänsten att utföra? Behövs jag eller kan en amatör skapa något liknande med samma resultat? Hur mycket är min tid värd?




Branchen styrs av det samhällets klimat. Utveckling förändrar alltid förutsättningarna för en entreprenör.



Ovan: Ännu fler exempel på entreprenörer.

DÅ = Resursen var det viktigaste och största delen i att kunna starta upp ett företag. Självklart var Drivkraften och Möjligheterna även viktiga. Men RESURSEN var viktigast.
Fokuset låg på Företaget- Vid anställningsintervjuer ställs frågan: Vad kan du göra för företaget?

NU= På grund av faktorer så som Globalisering, Internet och den "öppenhet" som kommer med dessa så är inte resurser lika viktigt. Att vi dessutom har allting i en dator gör att vi inte behöver lägga så mycket pengar och fysiska verktyg för det administrativa arbetet. Viktigast i dagsläget är därför Drivkraften.
Fokuset ligger på Individen - Vad kan företaget göra för mig?



Efter denna introduktion fick vi besök från Drivhuset.
  • Inspirera
  • Utbilda
  • Vägleda
Vi fick information om vilka företag som sponsrar dem och vilka föreläsare de har tillgång till.

Efter detta spelade vi ett litet spel: Tankespån.
Denna gick ut på att utifrån tre förutsättningar (Målgrupp, Behov, Verktyg) skulle generera idéer.
Vi delades in i grupper om fyra och sedan delades även rollerna som administrativ ansvarig och Chef ut.
Även om inte jag blev den administrativt ansvariga så håller nog mina sekreterar-fingrar sig inte borta från anteckningsblocket. Jag blev utnämnd till Chef. En roll jag inte är allt för van vid- men trivs bra och är inte rädd för det heller- upptäckte jag. Efter detta genererar vi idéer och jag försöker fungera som en ordförande/moderator för att se till att allas idéer blir hörda. Efter detta blir vi (chefer) ombedda att välja ut ett alternativ - utan att fråga gruppen om dess åsikt. En mycket ovan situation och min grupp hade åsikter de med. Vilket jag lyssnade visserligen på, men insåg/ansåg sedan att vår idé hade skrivits upp på tavlan i en eller en annan variant- därför tog jag den mindre komplexa och lätt utförbara idén. Alltså- jag tog ett beslut baserat på mina egna åsikter och min magkänsla.
Det tyckte jag var ett tydligt tecken på att jag har vuxit som person, vilket gjorde mig glad.
Senare fick vi (chefer) även komma överens om ett alternativ ihop -utifrån det som stod på tavlan. Här tog jag på mig en annan roll : ordförande/medarbetare rollen. Jag lät var och en i tur och ordning säga vad de kände tyckte lät bäst. Sedan lät jag dem argumentera för dessa. En av "cheferna" kom med bra argument och övertalade oss andra om just det alternativet.
Så man måste nog ha lite övertalningsförmåga även?
Och kunna argumentera för sin sak. T.ex. Fick vi frågan om vad de lär sig på den idén vi valt ut. Och vi svarade det handlar om kompetens. Det är en kompetens att kunna samarbeta.




Saker jag gjort.

Satin - klicka för att förstora.
Jobbar just nu med ett projekt - Interaktiv Memory. Försöker måla en bakgrund som passar. Detta är ett av mina experiment till det. Troligtvis kommer jag inte använda denna. Men det är alltid roligt att pilla lite i de nya programmen (PS CS5)

Filter FTW..? Satt och pillade lite med filter i PS.

Filter och lager FTW! Satt och pillade med olika filter i lager. Såg tomt ut i vänster hörn så jag frångick även den tradionella placeringen av signatur och lade denna i vänster kant istället.

RSS 2.0