TANKAR OM... ENTREPRENÖRSSKAP I MEDIA 2

Föreläsning: 2010-11-10
Anteckningar:
Entreprenörer kan hålla många bollar i luften
Alla entreprenörer kan inte hålla i presentationer för deras produkt. Detta har med kompetenser att göra. Därför är det bra med att ha ett team bakom sig. Ett team med olika kompetenser- så som tekniskt kunnande, juridiskt kunnande, en talare, en ledare och idegenererare.

Pengagenerering:
* Så kallade "idiotgrejer" kan generera mycket pengar. ex: JoJo har genererat en hel del pengar- trots sin enkla design.
* En genialisk idé t.ex. botemedel på en sjukdom.
kan vara en dålig satsning (rent ekonomiskt tänkt) iom. att den tänkta målgruppen kanske inte har råd att stå för kostnaden det tar att distribuera.
Tanke: När det kommer till idéer så kan det vara viktigt att som entreprenör fånga upp alla idéer, testa dem och förkasta dem när de inte fungerar. Oavsett hur bra de kan vara. Catch-and-release.



Affärsidé: En idé man kan tjäna pengar på.
Vid idegenerering ska man ska alltid utgå ifrån samhället. Då Ekonomi, Sociologi och Psykologi hör ihop behövs dessa aspekter tas hänsyn till.
Problem, behov och Lösning.
Finns det ett problem i samhället?
Finns det ett behov på marknaden?
Lösningen - det vi tjänar pengar på - affärsidén med andra ord.
Angående behov:
Det behövs inte alltid ett verkligt behov- produkter kan även skapa ett behov.
T.ex. vi BEHÖVER inte våra mobiler- men vi tycker ändå att vi gör det. Många känner sig nakna, utan deras mobil. Tänk efter nu, vi har klarat oss i flera århundraden med annan form av kommunikation- brev till exempel- men för att mobilen gör livet enklare så blir vi beroende av dessa.
Ett annat exempel är Latte. Hörsägen säger att det var ett stort mejeri och mjölkbönder som kände att de gick back under slutet av 90-talet och därför lanserade de "Latten"- en italiensk kaffedrink med mycket mjölk i!
En ganska genialisk idé utifrån rent ekonomiska aspekter. En latte kostar ungefär 35 kr - en stor latte då alltså på en 5 dl. Med andra ord är literpriset på latte 70kr / liter i jämförelse med mjölken som ligger på (nu dricker inte jag vanlig mjölk, men lektorn sa:) 8kr/liter (och laktosfri 16kr/liter).
Alltså: Vinst på 60+- kr/litern för latte

Institutionell Teori:
Näringslivet och staten vill att entreprenörer skalla skapa en kultur. En kultur där behov skapas - ex. latten.

Utveckling av affärsidé:
Hur kommer man på en affarsidé?
inspiration kan finnas:
  1. i erfarenhet från liknande situationer
  2. Från tidigare arbeten - har du varit missnöjd med ditt förra arbete och känt att "Det här kan jag göra bättre" sen skrivit ner vad du konkret kan göra och startat eget.
  3. Hobbyn - intressen skapar kunskaper som kanske inte kan läras ut i utbildning.
  4. Sociala möten - vid ett möte kan man lära sig och inspireras av personer.
  5. Direkta observationer - att observera problemet direkt eller samhället i allmänhet.
  6. Accidental discovery - att råka stöta på en lösning utan att det var meningen. t.ex. en upptäckt.
  7. Medveten upptäckt/undersökning - vanligaste formen för affärsidéers födelse. När man aktivt söker lösningar på ett problem.

Kundnytta: Vad har kunden för nytta av din lösning? Hur ser situationen ut rent ekonomiskt? Är det dyrt för kunden?
Marknad: Finns det en marknad? Finns det en efterfrågan? Vilka är kunderna? Vem är målgruppen?
Affärsmodell: Hur tjänar du pengar? Hur finansierar du arbetet/idén? Vem säljer du till? Distribution?
En Affärsidé måste:
  • Uppfylla kundens behov
  • Ha en bra presentation för att övertyga finansiärer.
  • Vara innovativ (eller verka så)
  • Vara unik (eller verka så)
  • Tydlig fokuserad - ingen diffus idé
  • Lönsam - om inte direkt så på sikt ialf.
  • Ha en fungerande distribution.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0