Upplevelse ljudmanus
Så här såg det tänkta ljudmanuset ut när jag påbörjade projektet.
Ljudmanus:
ingredienser:
knaster från eld: godispapper och tuggummismack
fågelkvitter
cykelljud; en rullande cykel, en trampande cykel, en cykel på grus och asfalt, gräs?
Morgon:
Börjar med Fågelkvitter med bilar till och från..
(inspelning: nattetid, 3-4 tiden)
En gäspning, kliar sig lite (skrapljud mot hud?)
fötterna på golvet..barfota mot plastgolv.
(studio)
en puttrande kaffekokare, upphälllning, steg och en balkongdörr öppnas.
ljuden utifrån höjs inklusive en vindpust.
(upphällning och steg i studio, vindpust, balkongdörr och kaffekokare hemma)
Kaffet dricks... slurp och klunkljud.
(studioljud?)
och gärna ett ahh* eller en förnöjdsuck.
(studio möjligtvis hemma pga. akustiken)
steg mot köket igen, diskandet av kaffekoppen.
(hemma)
Vattenkranen öppnas och vattnet rinner ner i koppen.
vattenkranen stängs, ljudet av en diskborste som plockas upp och diskmedelsflaskan som kläms ur.
diskborsten borstar porslinet, och så sätts vattnet på igen för att skölja.
(Vattenkranen, toaletthandfatet, med handduk i för mindre akustik)
(diskmedelsflaskan bör inspelas i studion)
Kläderna tas på (prassel av kläder i studio)
Nycklar tas från bordet (nyckelskrap i studio)
skor tas på (studio)
dörr smälls igen (Hemma)
ett par fötter som går/springer ner i trappan (hemma, anthoni?)
cykel som låses upp. (Utomhus)
hopp på cykeln (Utomhus, isolerat ställe)
iväg på asfalt (utomhus, nattetid?)
kommer in på grusväg (utomhus, nattetid?)
Barnskratt börjar höras (ljudet kommer närmare... i studio?)
cykeln stannar in. (utomhus)
Barnskratten och sorlet från stranden hörs bra nu.
cykeln slängs i gräs/marken
kommer ännu närmare barnskratten och sorlet
nu hörs plaskande.. (utomhus)
och vindsus (utomhus, kanalen)
barnskratten blir färre och fågelkvittret blir tystare för att indikera skymmning,
nu hörs bara enstaka oklara konversationer. (spela in sorlet på torget?, enstaka på isolerad plats och barnskratten också)
vågor som slår in mot strand (utomhus)
tystnad i omgivningen endast vind och vatten hörs
en ljudbro...
En låtsashälsningsfras?
till knastrande brasa, sorl och ungdomars skratt. (utomhus, nattetid)
sorl på annat språk, så att det inte blir dialog av det hela?
klirrande flaskor i påse, (studio)
flaskor som slås mot varann.
sorl och musik.. (musik från freesound?)
klirr, sorl, wooohoo, plask. Tystnad? The END?
plask (utomhus)
Upplevelse rapport
Hittade min gamla rapport som låg och skräpade. Synd bara att källorna är ofullständiga och likaså texten.
Men jag tror ni fattar idén...
Upplevelseexperiment
Kurs: KFA100- Konst, Film och multimediaprojekt
Sommar 2009
1.0 Inledning
Jag prövade ett nytt sätt att arbeta med upplevelser, inspirerad av idén Odorama – Luktfilm( ). Jag använde mig av en testpublik för att pröva om metoden var gångbar och vilka defekter som fanns. (
1.1 Inspiration
Detta projekt är en ett experiment som uppmanar våra sinnen att uppleva saker på ett annorlunda sätt. Inspirerad av Heiligs Cinema of the Future och Sutherlands Headmounted Display med Fishers stereoljud I hörlurarna ( ). Detta är ett liknande försök att uppnå en förhöjd upplevelse- känsla av ett medie.
Ursprungligen ur happenings och Odorama fascinationen jag har ( ). Att skapa en upplevelse som ger publiken en möjlighet att skapa en egen bild. En upplevelse som ger publiken en möjlighet att vara medskapande och göra sig en egen bild av verket som är alldeles unikt.
1.2 Utveckling och anpassning
Eftersom synen är det mest dominerande sinnet för intryck ( ) bestämde jag mig för att utesluta detta sinne för att ge publiken en möjlighet friare tolkning. En annan anledning var att för att jag ville innesluta publiken i en liten egen värld vilket är lättare att skapa med de andra sinnena(ODORAMA ). En klar fördel med denna metod var att de andra sinnena förstärktes ( ).
2.0 Dokumentation
En inblick i arbetets gång och metod. Detta projekt är en ett experiment på upplevelser och våra sinnen.
2.1 Storyn
En sak faller ner i brevlådan och dunsar i golvet en bit ifrån lyssnaren. En gäspning hörs och efter detta lite kliande. Ett par fötter sätts ner på ett knakande trägolv. Stegen leder mot en balkongdörr som öppnas och in flyter den tidigare distanserade atmosfärsljuden och lukten av bullar sprider sig. Motorljud, människor, fåglar och telefoner fyller ljudutrymmet och silas sakta bort i steg med ljuden som tar oss bortåt. Samtidigt försvinner bulldoften. Vi leds in i ett tystare rum och stegen är nu på plastgolv som tar oss till kaffekokaren. Kaffekokaren fylls med kaffepulver, vatten och filter och sätts sedan igång. Under tiden sprids en lukt av kaffe. Så hörs kranen rinna igen och stängas av. Ett sprut av tandkrämen som doftar mint och ljudet av tandborstning. Tandborstningen känns närmare karaktären och överröstar kaffekokarens puttrande ljud. Spott i handfatet och spolning av vatten och sedan överröstar det kokandet ljudet all atmosfär. Kaffekokaren puttrar klart och en lukt av nykokat kaffe sprider sig medan kaffe hälls upp i en kopp. Kaffet dricks och avnjuts med en förnöjd suck. Koppen ställs ner och steg mot balkongdörren hörs och en balkongdörr stängs. Kaffelukten avtar sakta. Ljudet av dragkedjor som stängs och nycklar som tas upp hörs samtidigt som stegen tycks leda oss bortåt. En dörr stängs och låses efter detta hörs ekot från stegen i ett trapphus. Ljudet tonas in till en sekvens av cyklande på först asfalt i staden till sedan grus lite längre från staden. I grusområdet kommer en färsk ängsdoft in som om man cyklade vid en äng. Cyklandet överförs till gående steg som avslutas med en cykel som slängs i marken och atmosfärsljud som tonas ut.
2.2 Inspelning och redigering
29 Juni- 1 Juli De första inspelningarna skedde i studion för att få ett torrt ljud, dvs. så lite brus som möjligt ( ). Här spelades gäspningar och ljudet av kliandet in under den första sessionen. Även andra ljud som var tänkta till en längre berättelse spelades in men uteslöts sedan från arbetet bland annat på grund av tidpress.
9 Juli – 13 Juli Andra omgången av inspelningar innefattade främst inomhusljuden och balkongljuden. I brist på egen studio fick jag försöka skapa en tyst miljö hemma. Jag fick alltså försöka att minska brusljuden från maskiner och ventiler. Genom att stänga ventiler och fönster samt stänga av apparater och lägga en madrass för kylskåpet skapade jag en någorlunda tyst studio lik miljö.
16 Juli – 20 Juli På grund av bristen på torrare väder drogs inspelningstiden för utomhusljuden ut ända till denna vecka.
2.3 Testpublik och resultat
Testpubliken bestod ursprungligen av fem personer mellan åldrarna 6-28. I detta fall skedde ett bortfall på grund av mörkerfobi. Vilket också är en faktor som ska inräknas i ett experiment där testpersoner får bära ögonbindel och hörlurar. Denna faktor gör att de är väldigt sårbara och måste därför känna en viss tillit till utföraren. Med bortfallet borträknat bestod testpubliken av tre kvinnor och en man mellan åldrarna 22-28.
18 Juli testades Kvinna A 23 år och Man B 22 år.
Kvinna A och Man B har nedsatt hörsel.
19 Juli testades Kvinna C 28 år och Pojke D 6 år- bortfall
Kvinna C har inga problem med hörseln.
20 Juli testades Kvinna E 28 år
Kvinna E har inga problem med hörseln.
3.0 Slutsats och Diskussion
. Men med alla dessa
sinnen, hinner man då lyssna, se, känna, lukta på allting? Heilig ansåg
inte detta vara något större problem, det är ju så vi upplever våran
egen värld med alla sinnen och vi kan utmärka det viktiga. Han anser det
vara konstnärens uppgift att provocera sinnena till ett aktivt
deltagande (Heilig, s. 247).
3.1 Slutsats
3.2 Diskussion
Kort-kort sammanfattning av diskussionen om Estetisk Interaktion artikel
Den digitala tekniken är långt före forskningen om denna. Detta är slutsatsen vi drog av att ha läst och diskuterat en artikel om Estetisk Interaktion.
Och kommentar på artikeln: Bra idé, dåligt utförande.
Redovisning Fokusgruppintervju - metoden
När det händer mycket så blir man trött i händerna...
- Vilka sociala medier använder du?
- Hur ofta använder du sociala medier?
- Vad använder du sociala medier till?
- Använder du någon social media-plattform för att logga in på andra sidor som t.ex. feber.se?
- Om ja, så varför?
- Vilken av följande förutsättningar skulle du acceptera för att få använda dina sociala nätverk?