Upplevelse ljudmanus

Så här såg det tänkta ljudmanuset ut när jag påbörjade projektet.

 

 

 


 

Ljudmanus:

 

ingredienser:

 

knaster från eld: godispapper och tuggummismack

 

fågelkvitter

 

cykelljud; en rullande cykel, en trampande cykel, en cykel på grus och asfalt, gräs?

 

 

Morgon:

 

Börjar med Fågelkvitter med bilar till och från..

(inspelning: nattetid, 3-4 tiden)

 

 

En gäspning, kliar sig lite (skrapljud mot hud?)

fötterna på golvet..barfota mot plastgolv.

(studio)

 

 

en puttrande kaffekokare, upphälllning, steg och en balkongdörr öppnas.

ljuden utifrån höjs inklusive en vindpust.

(upphällning och steg i studio, vindpust, balkongdörr och kaffekokare hemma)

 

Kaffet dricks... slurp och klunkljud.

(studioljud?)

 

 

och gärna ett ahh* eller en förnöjdsuck.

(studio möjligtvis hemma pga. akustiken)

 

 

steg mot köket igen, diskandet av kaffekoppen.

 

(hemma)

 

Vattenkranen öppnas och vattnet rinner ner i koppen.

vattenkranen stängs, ljudet av en diskborste som plockas upp och diskmedelsflaskan som kläms ur.

 

diskborsten borstar porslinet, och så sätts vattnet på igen för att skölja.

 

(Vattenkranen, toaletthandfatet, med handduk i för mindre akustik)

(diskmedelsflaskan bör inspelas i studion)

 

Kläderna tas på (prassel av kläder i studio)

 

Nycklar tas från bordet (nyckelskrap i studio)

 

skor tas på (studio)

 

dörr smälls igen (Hemma)

 

ett par fötter som går/springer ner i trappan (hemma, anthoni?)

 

cykel som låses upp. (Utomhus)

 

hopp på cykeln (Utomhus, isolerat ställe)

 

iväg på asfalt (utomhus, nattetid?)

 

kommer in på grusväg (utomhus, nattetid?)

 

Barnskratt börjar höras (ljudet kommer närmare... i studio?)

 

cykeln stannar in. (utomhus)

Barnskratten och sorlet från stranden hörs bra nu.

 

cykeln slängs i gräs/marken

 

kommer ännu närmare barnskratten och sorlet

nu hörs plaskande.. (utomhus)

och vindsus (utomhus, kanalen)

 

barnskratten blir färre och fågelkvittret blir tystare för att indikera skymmning,

nu hörs bara enstaka oklara konversationer. (spela in sorlet på torget?, enstaka på isolerad plats och barnskratten också)

 

vågor som slår in mot strand (utomhus)

 

tystnad i omgivningen endast vind och vatten hörs

 

 

en ljudbro...

 

En låtsashälsningsfras?

 

till knastrande brasa, sorl och ungdomars skratt. (utomhus, nattetid)

sorl på annat språk, så att det inte blir dialog av det hela?

 

klirrande flaskor i påse, (studio)

 

flaskor som slås mot varann.

 

sorl och musik.. (musik från freesound?)

 

klirr, sorl, wooohoo, plask. Tystnad? The END?

 

plask (utomhus)

 

 

 

 

 


Upplevelse rapport

 

 

Hittade min gamla rapport som låg och skräpade. Synd bara att källorna är ofullständiga och likaså texten.

Men jag tror ni fattar idén...

 


 

Upplevelseexperiment

 

 

 

Kurs: KFA100- Konst, Film och multimediaprojekt

Sommar 2009

 

1.0 Inledning

Jag prövade ett nytt sätt att arbeta med upplevelser, inspirerad av idén Odorama – Luktfilm( ). Jag använde mig av en testpublik för att pröva om metoden var gångbar och vilka defekter som fanns. (

1.1 Inspiration

Detta projekt är en ett experiment som uppmanar våra sinnen att uppleva saker på ett annorlunda sätt. Inspirerad av Heiligs Cinema of the Future och Sutherlands Headmounted Display med Fishers stereoljud I hörlurarna ( ). Detta är ett liknande försök att uppnå en förhöjd upplevelse- känsla av ett medie.

Ursprungligen ur happenings och Odorama fascinationen jag har ( ). Att skapa en upplevelse som ger publiken en möjlighet att skapa en egen bild. En upplevelse som ger publiken en möjlighet att vara medskapande och göra sig en egen bild av verket som är alldeles unikt.

1.2 Utveckling och anpassning

Eftersom synen är det mest dominerande sinnet för intryck ( ) bestämde jag mig för att utesluta detta sinne för att  ge publiken en möjlighet friare tolkning. En annan anledning var att för att jag ville innesluta publiken i en liten egen värld vilket är lättare att skapa med de andra sinnena(ODORAMA ). En klar fördel med denna metod var att de andra sinnena förstärktes ( ).

2.0 Dokumentation

En inblick i arbetets gång och metod. Detta projekt är en ett experiment på upplevelser och våra sinnen.

2.1 Storyn

En sak faller ner i brevlådan och dunsar i golvet en bit ifrån lyssnaren. En gäspning hörs och efter detta lite kliande. Ett par fötter sätts ner på ett knakande trägolv. Stegen leder mot en balkongdörr som öppnas och in flyter den tidigare distanserade atmosfärsljuden och lukten av bullar sprider sig. Motorljud, människor, fåglar och telefoner fyller ljudutrymmet och silas sakta bort i steg med ljuden som tar oss bortåt. Samtidigt försvinner bulldoften. Vi leds in i ett tystare rum och stegen är nu på plastgolv som tar oss till kaffekokaren. Kaffekokaren fylls med kaffepulver, vatten och filter och sätts sedan igång. Under tiden sprids en lukt av kaffe. Så hörs kranen rinna igen och stängas av. Ett sprut av tandkrämen som doftar mint och ljudet av tandborstning. Tandborstningen känns närmare karaktären och överröstar kaffekokarens puttrande ljud. Spott i handfatet och spolning av vatten och sedan överröstar det kokandet ljudet all atmosfär. Kaffekokaren puttrar klart och en lukt av nykokat kaffe sprider sig medan kaffe hälls upp i en kopp. Kaffet dricks och avnjuts med en förnöjd suck. Koppen ställs ner och steg mot balkongdörren hörs och en balkongdörr stängs. Kaffelukten avtar sakta. Ljudet av dragkedjor som stängs och nycklar som tas upp hörs samtidigt som stegen tycks leda oss bortåt. En dörr stängs och låses efter detta hörs ekot från stegen i ett trapphus. Ljudet tonas in till en sekvens av cyklande på först asfalt i staden till sedan grus lite längre från staden. I grusområdet kommer en färsk ängsdoft in som om man cyklade vid en äng. Cyklandet överförs till gående steg som avslutas med en cykel som slängs i marken och atmosfärsljud som tonas ut.

 

2.2  Inspelning och redigering

29 Juni- 1 Juli De första inspelningarna skedde i studion för att få ett torrt ljud, dvs. så lite brus som möjligt ( ). Här spelades gäspningar och ljudet av kliandet in under den första sessionen. Även andra ljud som var tänkta till en längre berättelse spelades in men uteslöts sedan från arbetet bland annat på grund av tidpress.

9 Juli – 13 Juli Andra omgången av inspelningar innefattade främst inomhusljuden och balkongljuden. I brist på egen studio fick jag försöka skapa en tyst miljö hemma. Jag fick alltså försöka att minska brusljuden från maskiner och ventiler. Genom att stänga ventiler och fönster samt stänga av apparater och lägga en madrass för kylskåpet skapade jag en någorlunda tyst studio lik miljö.

16 Juli – 20 Juli På grund av bristen på torrare väder drogs inspelningstiden för utomhusljuden ut ända till denna vecka.

 

2.3 Testpublik och resultat

Testpubliken bestod ursprungligen av fem personer mellan åldrarna 6-28. I detta fall skedde ett bortfall på grund av mörkerfobi. Vilket också är en faktor som ska inräknas i ett experiment där testpersoner får bära ögonbindel och hörlurar. Denna faktor gör att de är väldigt sårbara och måste därför känna en viss tillit till utföraren. Med bortfallet borträknat bestod testpubliken av tre kvinnor och en man mellan åldrarna 22-28.

18 Juli testades Kvinna A 23 år och Man B 22 år.

Kvinna A och Man B har nedsatt hörsel.

19 Juli testades Kvinna C 28  år och Pojke D 6 år- bortfall

Kvinna C har inga problem med hörseln.

20 Juli testades Kvinna E 28 år

Kvinna E har inga problem med hörseln.

 

3.0 Slutsats och Diskussion

. Men med alla dessa
sinnen, hinner man då lyssna, se, känna, lukta på allting? Heilig ansåg
inte detta vara något större problem, det är ju så vi upplever våran
egen värld med alla sinnen och vi kan utmärka det viktiga. Han anser det
vara konstnärens uppgift att provocera sinnena till ett aktivt
deltagande (Heilig, s. 247).

3.1 Slutsats

3.2 Diskussion


Kort-kort sammanfattning av diskussionen om Estetisk Interaktion artikel

Dagens lärdom: Forskning och teknik är inte alltid i fas. 
Den digitala tekniken är långt före forskningen om denna. Detta är slutsatsen vi drog av att ha läst och diskuterat en artikel om Estetisk Interaktion. 
Och kommentar på artikeln: Bra idé, dåligt utförande.

Redovisning Fokusgruppintervju - metoden

Här kommer en kort anteckning på det som sades under redovisningen i Fokusgruppintervju- metoden.
I kursen forskningsmetodik har vi fått testa på 3 olika metoder i forskning hittills.
Först fick vi testa på metoden djupintervju, sedan fick vi testa på metoden enkät.
Och denna vecka har vi jobbat med fokusgrupper.
Nu på vår redovisning har jag gjort några små anteckningar på det som sagts och påpekats extra tydligt under tiden.
Under intervjun är viktigt att samla information - inte sortera. Därför är det viktigt att ha någon slags inspelningsteknik så att man inte går miste om något.
Efteråt kan man lyssna/se igenom materialet och försöka välja ut de delar som känns viktiga.
En risk vid intervju tillfället är att de som intervjuas kan missförstå frågan eller inte förstå den alls. Därför är det viktigt att vara så pass tydlig med frågorna att de intervjuade förstår. Och moderatorn kan även passa på att fråga om de intervjuade har förstått - för att ytterligare tydliggöra vikten av förståelse.


När det händer mycket så blir man trött i händerna...

Men nu kliar de i i fingrarna igen. Kände för att skriva lite om vad jag gjort under denna hektiska vecka.

Måndag:
Påbörjade dagen 7.00 med att packa, diska, städa.
I och med att jag läser Forskningsmetodik så gick på föreläsning om enkäter under eftermiddagen.
Under eftermiddagen/kvällen klippte jag min väns hår. Första gången jag klippte långt killhår utan trimmer. Sedan blektes detta och färgades rosa (på hans begäran).

Tisdag:
Påbörjades med läsa en vetenskaplig artikel om bedömningsförmåga i design och tillsammans med min grupp förberedde vi oss på opponering.
Fortsattes med enkät-formulering. Vi (det var också ett grupparbete) hade bestämt oss för att fråga om Sociala medier och folks användning av dessa.
  • Vilka sociala medier använder du?
  • Hur ofta använder du sociala medier?
  • Vad använder du sociala medier till?
  • Använder du någon social media-plattform för att logga in på andra sidor som t.ex. feber.se?
  • Om ja, så varför?
  • Vilken av följande förutsättningar skulle du acceptera för att få använda dina sociala nätverk?
Efter detta deltog jag i ett möte på kåren för planering av herrmiddagen 2011. Under mötet passade jag på att anteckna och när jag kom hem renskrev jag detta och publicerade detta på Studentkårens forum.

Onsdag:
Påbörjades med att jag läste igenom artikeln igen och tog anteckningar för att kunna lättare jämföra med vad som skulle sägas under redovisningen vi skulle opponera på. Sedan skrev jag till diskussionsfrågor och frågor.
Under eftermiddagen så opponerade jag och min grupp på gruppen vi blivit andelade.
Efter detta satt jag och skrev på dagordningen för W.Y.S.I.W.Y.G.s utskottsmöte. Jag är ordförande för W.Y.S.I.W.Y.G. och en del av det ansvaret innebär att skriva ett dokument med de punkter som folk önskat diskutera/besluta/informera. Detta använder vi sedan som underlag för mötets innehåll.
Efter detta designade jag ett födelsedagskort till en man som fyllde 50 år.

Torsdag:
Påbörjades med att tillsammans med min grupp jobba på enkätens sammanställning och Power Point inför redovisningen. Vi blev glatt överraskade över den stora deltagarsumman 67 stycken.
Lite innan tolv hade jag tagit mig till skolan för att informera gymnasieelever om min utbildning. Där stod jag lite över tre timmar och talade om för de intresserade hur fantastisk min utbildning är. De vanligaste frågorna man får när man står och informerar om Digitala Media är - Vad blir man? och Vad går det ut på?
Mitt vanligaste svar brukade låta något så här:
På min utbildning får man pröva på alla de olika element som utgör digitala media. Man får testa på 3D animation och modellering, Digitalt Filmskapande och redigering, Digitalt Ljudskapande och redigering, Digital Grafisk design, Webdesign och Efterproduktion.
Och om de kände till programmen mer så nämnde jag även vilken mjukvara vi använde. Namedroppade lite med Avid, Maya, Protools, Indesign, Illustrator, Photoshop, Dreamweaver och AfterEffects.
Sedan sa jag att man får inte bara de praktiska kunskaperna man behöver för att kunna skapa media. Vi får även lära oss hur man designar verk för användare, hur man är pedagogisk och olika tekniker att lära sig, Distributionsformer och berättarteknik.
Min utbildning resulterar i en digital portfolio som man sedan kan visa upp för blivande arbetsgivare. Förutom att man kan skapa mediaverk, så kan man även argumentera för/reflektera över designen och varför det skulle fungera bättre än andra alternativ. Eftersom det är en så pass bred utbildning så kan man inte säga att man blir något specifikt om man inte riktar in sig på något. Till exempel har jag klasskompisar som fokuserar sig på 3D, andra på webbdesign och jag riktar in mig på marknadsföring och reklam. Och vill man inte nischa sig så kan man kalla sig själv för mediadesigner.

Jag pratade även med en representant från Innovatum som tyckte jag borde starta eget. Hon föreslog att jag skulle kolla in deras nya projekt 4K. Det är lockande att starta eget, om inte annat så ialf. som konsult.
Efter detta redigerade jag lite i dagordningen för att lägga till lite saker som uppkommit under dagen. Eftersom Studentkårens forum var nere så mailade jag ut dessa så att alla skulle kunna ha tillgång till en innan och efter mötet. Jag skrev ut dagordningen och så var häftapparaten borta så jag vek in kanterna så att papperna skulle hålla ihop sig. Vi hade W.Y.S.I.W.Y.G. möte.

Fredag:
Hade lite svårt att somna och vaknade 5.20 efter 3-4 timmars sömn. Men det gjorde inget, jag var för peppad för att känna av tröttheten. Jag gick till Kåren då vi skulle samlas där innan sju för att förbereda oss inför dagen med information och utdelning av arbetströjor. kl. 6.35 var jag där, lite onödigt tidigt för jag var först på plats och har inte nyckel in till kåren. Sånt händer ibland när jag är peppad. När de sedan kom gick de igenom brandutrymningsplanen och gav oss tröjor, vatten, mingelbiljett, lunch- och frukostkuponger.
Sedan var det bara att vänta in företagen och då passade jag på att hjälpa till lite vid informationsdisken samt att försöka sprida lite positiv energi till de andra företagsvärdarna. Sedan kom mina företag och de var alla jättetrevliga. Jag gick igenom brandutrymningsplanen och försökte hjälpa dem efter bästa förmåga. Dock var de båda väldigt välorganiserade så jag blev en smula sysslolös ibland. Jag spred deras broschyrer och så gick jag till informationsdisken och hjälpte till lite. Frågade studenter vad de pluggade och försökte efter bästa förmåga dirigera dem till företag de kunde vara intresserade av.
Eftersom det var en arbetsmarknadsdag så passade jag även på att under mina lediga stunder att prata lite med intressanta företag/verksamheter och locka folk till W.Y.S.I.W.Y.G.s inspirerande dag.
Under eftermiddagen/kvällen var det After-InWest mingel där vi fick möjlighet att mingla med företagen, äta god mat och underhållas av trollkarlen och komikern Henrik Rosenqvist. Det fanns även möjlighet att gå till ut efteråt. Men efter en så pass händelserik dag och händelserik vecka så var jag en smula trött, så jag valde att avstå.
När jag är peppad kan jag bli lite av en "tidspessimist". Här ser ni mina ensamma fotspår framför kårhuset.

RSS 2.0