Hjul-kort

Ja, då har jag suttit vid Photoshop igen, efter ett slag av inspiration från en kär vän.
Här är mitt bidrag till årets julkortssamling:



Jag vet att jul stavas utan H, men det blir lite roligare på detta viset. Lite som sagt.

Kom fram till att det ser ut som tandkrämsreklam. En av den sorten som Bergström skulle kalla känslobaserad, och även kanske en smula nostalgisk i dess eklektiska stil (målat, handskrivet och fotograferat 60-70-tals populärkultur)
Det enda som egentligen fattas är en tandkrämstub i valfri sort i högra hörnet.

Flash Gallery done

And this is a print screen of the result:

Working on a small flash-gallery


Designing a small gallery in flash. I chose some gray-scale pics for this gallery.

Visitkortet


CV Updatering



Entreprenörsskap i Media: Föreläsningsanteckningar 2010-12-06

Affärsplanen:

Presentation av en idé-

Skyltfönster för siffror och fakta, vision- idé

Arena där man beskriver vad man vill få pengar till.

 

Frågor som ska besvaras i affärsplanen:

1. Vilken situation befinner jag mig i nu? (Vad finansiärer vill veta)

2. Mål? Vad är målet med denna affärsplanen? Vad är det jag vill?!

3.  Hur tar jag mig dit? Hur kan finansiärerna hjälpa?

 

 

Det här vill vi göra, vi behöver era pengar, kan vi få använda era pengar?

Win-Win ska det vara.

 

Innehåll:

1. Sammanfattning (pitch) 1/2 A4 för att väcka intresse.

2. Presentation av affärsidé.  - Förklara för tydligt för läsaren. (Tänk utifrån en ovan människans perspektiv. Använd inte fackspråk!)

3. Nyckelpersoner/Ledningsgrupp

4. Affärsssystem/Organisation (Mer för företag)

5. Marknadsplan: En strategi för hur man ska sälja och vem köper? Vem riktar sig min idé till? Hur når jag dom? Var annonserar jag? Var syns jag? ex: Ska jag enbart synas på sociala medier? Fördelarna med det? Kön, intresse, geografi, ålder, MÅLGRUPP: Definiera och försvara med statistik till exempel. LÄS PÅ!

*En tredjedel av all internetanvändning går ut på att man kollar videor på nätet.

6. Tidsplan: - När är projektet färdigt? - delmål?  - Vad händer sen?

7. Finansiering:

Budget: Hur mycket vill vi ha? Hur mycket pengar söker vi?  säg : 3 miljoner

Vem har vi sökt pengar av?

Ex: (Finansieringsplan)

Sökt 100. 000 hos FilmIVäst

50.000 hos SFI

300.000 av Egen insats (Alltså man tar inte betalt för sin egen insats. 25K x 3mån)

Kostnader: löner, inventarier, lokaler, bilar, utrustning, material,

Inkomster: Försäljning varor/tjänster, SFI, FilmIVäst, medfinansiärer, partners,

8. Risker

- Hur mycket vill de ha tillbaka?

- Vad har vi för förutsättningar för det här projektet

- Streghts: t.ex. Bra regissör, bra idé, bra produkt.

- Weaknesses: t.ex. likvid - dvs. inget jämt pengarflöde. Omvärlden-konkurrenter, Marknadsföring.

- Opportunities: Ta vara på tillfället. Ex: Laserturken appen. EX: ekonomisk kris, utnyttja en ekonomisk kris - små-mellanstora företag går i konkurs. Lättare att förhandla med t.ex. hyresvärden.

-Threats: *Image är något man måste jobba med hela tiden. Vilka signaler sänder man ut? Denna bestäms av subjektiva användare/konsumenter/köpare.

9. Källor och referenser: Kolla upp allting! Skriv upp informationen. Ökar legitimiteten, trovärdigheten. Kolla upp konkurrenter! Sanning, Sanning, Sanning. Skriv helst in det i texten.

 

EFTERFORSKNING!!! Det är just det handlar om.


A night with eggs..

It's late, so late that it is early, and I'm doing som schoolwork.
Working on a flashbanner commercial for eggs.
As you can see, the spelling is in swedish.

Copyright och creditright tankar...

Inte för att vara den som är den...
men:

Ni som lägger upp en bild på något ni själva inte skapat, har ni tänkt på vilka copyright lagar ni bryter emot? 
Delvis kränks upphovsrättsmannens ekonomiska rätt iom att exponeringen inte ger upphovsrättsmannen någon vinning. 
Delvis kan även upphovsrättsmannens idealiska rätt bli kränkt  t.ex. iom att exponeringen sker i en osmickrande kontext. Om omnämnandet av upphovsmannen glöms så har ni indirekt påstått er själva skapat verket.

RSS 2.0