Entreprenörsskap i Media: Föreläsningsanteckningar 2010-12-06

Affärsplanen:

Presentation av en idé-

Skyltfönster för siffror och fakta, vision- idé

Arena där man beskriver vad man vill få pengar till.

 

Frågor som ska besvaras i affärsplanen:

1. Vilken situation befinner jag mig i nu? (Vad finansiärer vill veta)

2. Mål? Vad är målet med denna affärsplanen? Vad är det jag vill?!

3.  Hur tar jag mig dit? Hur kan finansiärerna hjälpa?

 

 

Det här vill vi göra, vi behöver era pengar, kan vi få använda era pengar?

Win-Win ska det vara.

 

Innehåll:

1. Sammanfattning (pitch) 1/2 A4 för att väcka intresse.

2. Presentation av affärsidé.  - Förklara för tydligt för läsaren. (Tänk utifrån en ovan människans perspektiv. Använd inte fackspråk!)

3. Nyckelpersoner/Ledningsgrupp

4. Affärsssystem/Organisation (Mer för företag)

5. Marknadsplan: En strategi för hur man ska sälja och vem köper? Vem riktar sig min idé till? Hur når jag dom? Var annonserar jag? Var syns jag? ex: Ska jag enbart synas på sociala medier? Fördelarna med det? Kön, intresse, geografi, ålder, MÅLGRUPP: Definiera och försvara med statistik till exempel. LÄS PÅ!

*En tredjedel av all internetanvändning går ut på att man kollar videor på nätet.

6. Tidsplan: - När är projektet färdigt? - delmål?  - Vad händer sen?

7. Finansiering:

Budget: Hur mycket vill vi ha? Hur mycket pengar söker vi?  säg : 3 miljoner

Vem har vi sökt pengar av?

Ex: (Finansieringsplan)

Sökt 100. 000 hos FilmIVäst

50.000 hos SFI

300.000 av Egen insats (Alltså man tar inte betalt för sin egen insats. 25K x 3mån)

Kostnader: löner, inventarier, lokaler, bilar, utrustning, material,

Inkomster: Försäljning varor/tjänster, SFI, FilmIVäst, medfinansiärer, partners,

8. Risker

- Hur mycket vill de ha tillbaka?

- Vad har vi för förutsättningar för det här projektet

- Streghts: t.ex. Bra regissör, bra idé, bra produkt.

- Weaknesses: t.ex. likvid - dvs. inget jämt pengarflöde. Omvärlden-konkurrenter, Marknadsföring.

- Opportunities: Ta vara på tillfället. Ex: Laserturken appen. EX: ekonomisk kris, utnyttja en ekonomisk kris - små-mellanstora företag går i konkurs. Lättare att förhandla med t.ex. hyresvärden.

-Threats: *Image är något man måste jobba med hela tiden. Vilka signaler sänder man ut? Denna bestäms av subjektiva användare/konsumenter/köpare.

9. Källor och referenser: Kolla upp allting! Skriv upp informationen. Ökar legitimiteten, trovärdigheten. Kolla upp konkurrenter! Sanning, Sanning, Sanning. Skriv helst in det i texten.

 

EFTERFORSKNING!!! Det är just det handlar om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0