När det händer mycket så blir man trött i händerna...

Men nu kliar de i i fingrarna igen. Kände för att skriva lite om vad jag gjort under denna hektiska vecka.

Måndag:
Påbörjade dagen 7.00 med att packa, diska, städa.
I och med att jag läser Forskningsmetodik så gick på föreläsning om enkäter under eftermiddagen.
Under eftermiddagen/kvällen klippte jag min väns hår. Första gången jag klippte långt killhår utan trimmer. Sedan blektes detta och färgades rosa (på hans begäran).

Tisdag:
Påbörjades med läsa en vetenskaplig artikel om bedömningsförmåga i design och tillsammans med min grupp förberedde vi oss på opponering.
Fortsattes med enkät-formulering. Vi (det var också ett grupparbete) hade bestämt oss för att fråga om Sociala medier och folks användning av dessa.
  • Vilka sociala medier använder du?
  • Hur ofta använder du sociala medier?
  • Vad använder du sociala medier till?
  • Använder du någon social media-plattform för att logga in på andra sidor som t.ex. feber.se?
  • Om ja, så varför?
  • Vilken av följande förutsättningar skulle du acceptera för att få använda dina sociala nätverk?
Efter detta deltog jag i ett möte på kåren för planering av herrmiddagen 2011. Under mötet passade jag på att anteckna och när jag kom hem renskrev jag detta och publicerade detta på Studentkårens forum.

Onsdag:
Påbörjades med att jag läste igenom artikeln igen och tog anteckningar för att kunna lättare jämföra med vad som skulle sägas under redovisningen vi skulle opponera på. Sedan skrev jag till diskussionsfrågor och frågor.
Under eftermiddagen så opponerade jag och min grupp på gruppen vi blivit andelade.
Efter detta satt jag och skrev på dagordningen för W.Y.S.I.W.Y.G.s utskottsmöte. Jag är ordförande för W.Y.S.I.W.Y.G. och en del av det ansvaret innebär att skriva ett dokument med de punkter som folk önskat diskutera/besluta/informera. Detta använder vi sedan som underlag för mötets innehåll.
Efter detta designade jag ett födelsedagskort till en man som fyllde 50 år.

Torsdag:
Påbörjades med att tillsammans med min grupp jobba på enkätens sammanställning och Power Point inför redovisningen. Vi blev glatt överraskade över den stora deltagarsumman 67 stycken.
Lite innan tolv hade jag tagit mig till skolan för att informera gymnasieelever om min utbildning. Där stod jag lite över tre timmar och talade om för de intresserade hur fantastisk min utbildning är. De vanligaste frågorna man får när man står och informerar om Digitala Media är - Vad blir man? och Vad går det ut på?
Mitt vanligaste svar brukade låta något så här:
På min utbildning får man pröva på alla de olika element som utgör digitala media. Man får testa på 3D animation och modellering, Digitalt Filmskapande och redigering, Digitalt Ljudskapande och redigering, Digital Grafisk design, Webdesign och Efterproduktion.
Och om de kände till programmen mer så nämnde jag även vilken mjukvara vi använde. Namedroppade lite med Avid, Maya, Protools, Indesign, Illustrator, Photoshop, Dreamweaver och AfterEffects.
Sedan sa jag att man får inte bara de praktiska kunskaperna man behöver för att kunna skapa media. Vi får även lära oss hur man designar verk för användare, hur man är pedagogisk och olika tekniker att lära sig, Distributionsformer och berättarteknik.
Min utbildning resulterar i en digital portfolio som man sedan kan visa upp för blivande arbetsgivare. Förutom att man kan skapa mediaverk, så kan man även argumentera för/reflektera över designen och varför det skulle fungera bättre än andra alternativ. Eftersom det är en så pass bred utbildning så kan man inte säga att man blir något specifikt om man inte riktar in sig på något. Till exempel har jag klasskompisar som fokuserar sig på 3D, andra på webbdesign och jag riktar in mig på marknadsföring och reklam. Och vill man inte nischa sig så kan man kalla sig själv för mediadesigner.

Jag pratade även med en representant från Innovatum som tyckte jag borde starta eget. Hon föreslog att jag skulle kolla in deras nya projekt 4K. Det är lockande att starta eget, om inte annat så ialf. som konsult.
Efter detta redigerade jag lite i dagordningen för att lägga till lite saker som uppkommit under dagen. Eftersom Studentkårens forum var nere så mailade jag ut dessa så att alla skulle kunna ha tillgång till en innan och efter mötet. Jag skrev ut dagordningen och så var häftapparaten borta så jag vek in kanterna så att papperna skulle hålla ihop sig. Vi hade W.Y.S.I.W.Y.G. möte.

Fredag:
Hade lite svårt att somna och vaknade 5.20 efter 3-4 timmars sömn. Men det gjorde inget, jag var för peppad för att känna av tröttheten. Jag gick till Kåren då vi skulle samlas där innan sju för att förbereda oss inför dagen med information och utdelning av arbetströjor. kl. 6.35 var jag där, lite onödigt tidigt för jag var först på plats och har inte nyckel in till kåren. Sånt händer ibland när jag är peppad. När de sedan kom gick de igenom brandutrymningsplanen och gav oss tröjor, vatten, mingelbiljett, lunch- och frukostkuponger.
Sedan var det bara att vänta in företagen och då passade jag på att hjälpa till lite vid informationsdisken samt att försöka sprida lite positiv energi till de andra företagsvärdarna. Sedan kom mina företag och de var alla jättetrevliga. Jag gick igenom brandutrymningsplanen och försökte hjälpa dem efter bästa förmåga. Dock var de båda väldigt välorganiserade så jag blev en smula sysslolös ibland. Jag spred deras broschyrer och så gick jag till informationsdisken och hjälpte till lite. Frågade studenter vad de pluggade och försökte efter bästa förmåga dirigera dem till företag de kunde vara intresserade av.
Eftersom det var en arbetsmarknadsdag så passade jag även på att under mina lediga stunder att prata lite med intressanta företag/verksamheter och locka folk till W.Y.S.I.W.Y.G.s inspirerande dag.
Under eftermiddagen/kvällen var det After-InWest mingel där vi fick möjlighet att mingla med företagen, äta god mat och underhållas av trollkarlen och komikern Henrik Rosenqvist. Det fanns även möjlighet att gå till ut efteråt. Men efter en så pass händelserik dag och händelserik vecka så var jag en smula trött, så jag valde att avstå.
När jag är peppad kan jag bli lite av en "tidspessimist". Här ser ni mina ensamma fotspår framför kårhuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0