Tankar om... Entreprenörsskap i Media 1

Tänkte börja blogga igen. Om min nya kurs! Entreprenörsskap i Media.
Anledningen till att jag tänkte göra detta är delvis för att det gynnar mig som privatperson i att jag upprepar det som lärts ut och det gör även materialet lättåtkomligt för mig/andra i ett senare skede.





Idag hade vi i alla fall vår introduktion till kursen. Rent subjektivt känns det jätteroligt och jag är jättepeppad inför kursen och vad jag ska få lära mig.

Våra utbildningar leder till jobb som oftast är projektbaserade - på beställning t.ex. en reklamfilm.
Men det kan även vara fast anställning i den mån att man har ett kontrakt med ett företag att hantera all deras marknadsföring.
Nu tar jag reklam som exempel eftersom det är just det jag intresserar mig av.

Inledelsevis ställs vi inför frågan om vad en Entreprenör är.
Mitt svar var: Någon som tar initiativ.
Ett annat svar är någon som kommer på något "eget" och "gör det"
Någon annan tänker på säljare, IKEA, Gates, Trump, Och så påpekar föreläsaren att det är en ganska mansdominerad bransch. Och då tänker jag genast på Mary Kay Ash och Oprah Winfrey.
Entreprenör kommer från franskan och betyder ungefär: Aktiv person som får något gjort. (1724 skrev hon på tavlan- antagligen då ordet myntades.)



Entreprenörsskap handlar om att VÅGA, VILJA, VINNA! (egna tankar)
Man föds nog inte till entreprenör - det är något man lär sig eller utvecklas till.
En entreprenörs fyra huvuduppgifter är att:

  1. Hitta affärsmöjligheterna
  2. Hitta resurserna
  3. Exploatera dom på marknaden
  4. Ta vinsten/förlusten
Frågan är då: Hur sätter man pris för sig själv? Man måste stå för priset. Man måste kunna argumentera för det.
Jag jobbar på fritiden som Fristående Hudvårdkonsult och då får man sätta pris på produkterna - det är lite lättare att värdera en produkt framför en tjänst - ändå tog det mig dryga 2 timmar att bestämma mig för en prislista jag kunde leva med.
En tjänst däremot är lite svårare att sätta ett pris på, för då måste man måste värdera sig själv; Hur mycket är just min specifika kunskap och expertis värd? Hur pass svår är tjänsten att utföra? Behövs jag eller kan en amatör skapa något liknande med samma resultat? Hur mycket är min tid värd?




Branchen styrs av det samhällets klimat. Utveckling förändrar alltid förutsättningarna för en entreprenör.



Ovan: Ännu fler exempel på entreprenörer.

DÅ = Resursen var det viktigaste och största delen i att kunna starta upp ett företag. Självklart var Drivkraften och Möjligheterna även viktiga. Men RESURSEN var viktigast.
Fokuset låg på Företaget- Vid anställningsintervjuer ställs frågan: Vad kan du göra för företaget?

NU= På grund av faktorer så som Globalisering, Internet och den "öppenhet" som kommer med dessa så är inte resurser lika viktigt. Att vi dessutom har allting i en dator gör att vi inte behöver lägga så mycket pengar och fysiska verktyg för det administrativa arbetet. Viktigast i dagsläget är därför Drivkraften.
Fokuset ligger på Individen - Vad kan företaget göra för mig?



Efter denna introduktion fick vi besök från Drivhuset.
  • Inspirera
  • Utbilda
  • Vägleda
Vi fick information om vilka företag som sponsrar dem och vilka föreläsare de har tillgång till.

Efter detta spelade vi ett litet spel: Tankespån.
Denna gick ut på att utifrån tre förutsättningar (Målgrupp, Behov, Verktyg) skulle generera idéer.
Vi delades in i grupper om fyra och sedan delades även rollerna som administrativ ansvarig och Chef ut.
Även om inte jag blev den administrativt ansvariga så håller nog mina sekreterar-fingrar sig inte borta från anteckningsblocket. Jag blev utnämnd till Chef. En roll jag inte är allt för van vid- men trivs bra och är inte rädd för det heller- upptäckte jag. Efter detta genererar vi idéer och jag försöker fungera som en ordförande/moderator för att se till att allas idéer blir hörda. Efter detta blir vi (chefer) ombedda att välja ut ett alternativ - utan att fråga gruppen om dess åsikt. En mycket ovan situation och min grupp hade åsikter de med. Vilket jag lyssnade visserligen på, men insåg/ansåg sedan att vår idé hade skrivits upp på tavlan i en eller en annan variant- därför tog jag den mindre komplexa och lätt utförbara idén. Alltså- jag tog ett beslut baserat på mina egna åsikter och min magkänsla.
Det tyckte jag var ett tydligt tecken på att jag har vuxit som person, vilket gjorde mig glad.
Senare fick vi (chefer) även komma överens om ett alternativ ihop -utifrån det som stod på tavlan. Här tog jag på mig en annan roll : ordförande/medarbetare rollen. Jag lät var och en i tur och ordning säga vad de kände tyckte lät bäst. Sedan lät jag dem argumentera för dessa. En av "cheferna" kom med bra argument och övertalade oss andra om just det alternativet.
Så man måste nog ha lite övertalningsförmåga även?
Och kunna argumentera för sin sak. T.ex. Fick vi frågan om vad de lär sig på den idén vi valt ut. Och vi svarade det handlar om kompetens. Det är en kompetens att kunna samarbeta.




Kommentarer
Postat av: Frida Nelhans

Drivhuset is da thang! Det är tack vare de jag har företag just för att de alltid finns där som stöd. Har många bra namn att rabbla upp när situationen infinner sig och ngn behöver hjälp. Vissa dagar är top of the pops när det handlar om att vara entreprenör, andra är skit och då slår man Drivhuset en pling- går på vägledning och vips är man på banan igen.

2010-11-10 @ 18:56:16
URL: http://www.fridanelhans.com/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0