Tankar om... Riktad reklam.

Funderar på fördelar/nackdelar med riktad reklam i sociala media kontra fördelar/nackdelar med målgruppsriktad reklam i brevlådan. Kanske ska man skriva sin examinerande uppsats om just detta ämne?

Min vän klagade häromdan på en musiktjänst som är ganska stor och har tillgång till uppgifter som med rätt teknik skulle kunna använda sig av en mycket riktad reklam.
Det fick mig att reflektera över detta med riktad reklam i sociala medier.

I och med den teknik som låter sändaren av reklam skapa en individuell profil av vad jag som individ är intresserad av i musikväg, politiska preferenser, intressen, social/civil status, utbildning/jobb, ålder och dylikt.
Så kommer reklamen fördelaktigt få en snävare och förhoppningsvis mer intresserad målgrupp.

t.ex. Alla vampyrfilms älskare älskar inte Twilight serien. Här har vi alltså en fint definierad målgrupp av först kategori och sedan specifika subjekt. Ett socialt medium kan med rätt tillgång till information skapa en profil för reklamen så att den når rätt sorts målgrupp. För visst blir vi användare lite irriterade om vi får något som påminner om vårt intresse men är av just den sorten som vi inte tycker om.
Ett annat exempel är matpreferenser, jag kan vara lite specifik när det kommer till vissa matsorter: t.ex. Jag gillar inte fisk- men jag älskar tonfisk. Om vi ser detta utifrån samma modell jag nyss beskrev för er: Kategorin är: Fisk och generellt tycker jag inte om denna kategori. Specifik är: Tonfisk vilket jag tycker om. Om jag då skriver i mitt sociala medium i min profil: Jag gillar inte fisk - men tycker om tonfisk. Så kan detta noteras och göra mig till en definierad målgrupp.

Målgruppsinriktad reklam är inte lika definierad och oftast beroende av undersökningar på stora grupper. Personligen anser jag det aldrig vara bra att kategorisera människor eftersom jag anser oss vara individer som råkat hamna i ett kollektiv. Men sen finns det även argument som talar för detta, då folk kan känna ett visst obehag av att ha en stor klump av information om dem sittande hos någon annan. Då kanske det känns bättre att vara "en i mängden".

Summering:
Riktad reklam i sociala medier:
Fördelar:
  • definierad efter individens önskemål
  • når fram till rätt målgrupp
  • Underlättar shoppandet för kunden som slipper söka ut varor
Nackdelar:
  • Kan väcka obehagskänsla i form av ett övervakningssamhälle
  • Kan kännas fördummande för konsumenten.
Riktad reklam i form av målgrupper (analog version:brevlådsreklam)
Fördelar:
  • Känns inte lika påträngande på individens integritet
  • Finns äldre som föredrar formen och kan bli en målgrupp som den andra tekniken går miste om.
Nackdelar:
  • Mindre definierad - målgruppen kan utgå ifrån att konsumenten bor i ett visst sorts område: T.ex. med många pensionärer, men själv är konsumenten ung.
  • Snail mail - det tar alltid längre tid att göra något analogt. På nätet kan man tagga någon/något och det kommer omedelbart att kopplas till någon/något. Medan analoga versionen kan innebära förundersökningar och statistik samt en sammanställning av dessa - och trots detta inte uppnå önskvärt resultat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0