Seminarie med Kristina Johansson

F. Marton - Femonolografin- djup- och ytinlärning

var säljös mentor.

"All kunskap finns mellan oss" är Säljös åsikt enligt Johansson.

soc-kultare kan säga : "Jag umgås med boken" då de lär sig av boken.

Situerat lärande: Är vi i rätt situation för att lära oss det här?
Praktiska kunskap är inte bara praktik utan även teoritiska anpassningar på ämnet.

Konstruktivism: Skapa kunskap

Positivismen: 1700-tal mätbar kunskap

PBL: PROBLEM Baserat Lärande
*Linköping- autentiska läkarstudie

1. Probleminventering
2. Ordförande
3. Analys- frågeställning
4. Lösning
5. Tillämpning
6. Utvärdering

Lästips! Perti Partanen- Vygotsky och lärandet


PBL-uppgift ca. 1 h.
1.0 "Se problemet"
1.1 Problemet är att han inte förstår skillnaden på frågorna.
1.2 Även det att han inte kan anpassa sina kunskaper på situationen- vet man inte så svarar man inte. Eller så frågar man tillbaka.
1.3 Han inser inte heller att han behöver ny information till den nya situationen.

2.0 Analysera och definiera problemet
2.1 Han ser inte skillnad på ämnena matematik och geografi.
2.2 Hans lärare hoppar mellan ämnena
2.3 Han har bristande kunskaper i ämnet
2.4 Han uppmanas att svara Ottawa genom att betingas med beröm.

3.0 Indentifiera alternativa förklarningar/lösningar
3.1 Han kanske bara skämtar när han säger Ottawa.
3.2 Praktiska upplevelser av ämnet/ämnena kan leda till nya kunskaper
3.3 Han har kanske aldrig hört talas om Ottawa och vet inte vad ordet betyder.

4.0 Bedöm konsekvenserna av olika förklarningar/lösningar
4.1 Hans reaktion efter andra frågan kan bero på brist på information. Men oavsett anledning så dumförklaras han. Han bör därför införskaffa mer information kring ämnet- googlade kanske?
4.2 Betingningen är beroende av berömet. Eleven vill hellre svara för att få beröm än att erkänna att denne inte vet. Att vara ödmjuk och erkänna att man inte vet allt skapar en bra grund för lärande. Att inse att man inte kan allt gör att man vill veta mer. Kanske? Stryk beröm som en form av belöning och se hellre till att uppmärksamhet blir en lösning?
4.3 Praktiska upplevelser skapar ett episodiskt minne av ämnet. Denna är god då alla sinnena involverats och det finns fler sinnena att förnimmas med.
4.4 Läraren bör beskriva/förklara skillnaden mellan de två ämnena.

5.0 Välj en lösning / Planera
5.1 för en enkel lösning väljer vi 4.1 Hans reaktion efter andra frågan kan bero på brist på information. Men oavsett anledning så dumförklaras han. Han bör därför införskaffa mer information kring ämnet- googlade kanske?
och 4.4 Läraren bör beskriva/förklara skillnaden mellan de två ämnena.

6.0 Tillämpa /genomföra planeringen
6.1 Eftersom vi inte själva kan påverka situationen kan vi heller inte genomföra detta.

7.0 Utvärdera
7.1 PBL är en svår metod att anpassa på strippen eftersom vi inte kan påverka situationen utan enbart analysera den.
Situerat lärande- för att förstå informationen behöver man förstå situationen (Säljö, 2005 s.141)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0