Grattis och välkommen till reklamvärlden!

Som de flesta av er kanske märkt så bor vi i ett jämställt land. Därför är det heller ej tillåtet att publicera reklam som är genusriktad- det vill säga könsdiskriminerande reklam.
Ni kommer kanske ihåg mitt exempel: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article200772/Jysk-falldes-for-konsdiskriminerande-reklam.html
Här utesluter de det ena könet för att rikta sig in på stereotypiska roller av kvinnligt och manligt. Detta hände runt julen vid 2006. Detta anmäldes ERK - Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam. Och i detta fall fälldes även Jysk för deras reklam som "befäster gammaldags könsroller" som Kinga Sandén så väl uttrycker det i Sydsvenskan (http://www.sydsvenskan.se/sverige/article200772/Jysk-falldes-for-konsdiskriminerande-reklam.html) för nästan fyra år sedan.
Saken är den, att det fortfarande idag 2010 förekommer reklam som riktar sig specifikt på målgrupper utifrån de klassiska könsrollerna. Beror detta på ignorans? Tryckfel? Brist på utbildade Art Directors/Marknadsföringsansvarig eller liknande? Eller är det en ful ovana vi dragit med oss från äldre generationer?
Jag vet själv mycket väl att det är svårt att jobba bort ovanor. Jag vet själv med mig att jag har sagt eller haft stereotypiska föreställningar. Men ibland är det lite svårt att inse att alla är inte hetro och alla är inte rosa eller blå bara för att de är tjej/kille. Innerst inne så vet jag att vi individer och ska inte behöva stå som reklampelare/ambassadörer för något så ytligt som ens kön.
Åter vidare till själva ämnet- Just detta med reklam som är genusriktad. Hittade nyligen en liten banner på Youtube då jag satt i godan ro och kollade på komiska klipp från collagehumor (http://www.youtube.com/watch?v=nVjwQn6Qd5g&playnext_from=TL&videos=u7AizJk0_cM). Den flickade till i högerkant alldeles snabbt men jag hann uppfatta ordet "tjej" och färgen rosa. Så blev bannern väldigt intressant så jag uppdaterade sidan för att se om jag verkligen hade sett rätt. Denna gång såg jag TJEJ SPEL tydligt skrivet ovanför två små rosa bilder.
I och med att bilderna var så snabba blev jag även fundersam på om de (producerarna) ville skapa subliminal perception (http://sv.wikipedia.org/wiki/Subliminal_perception) .  Denna "teknik" går ut på att visa bilder snabbt nog så att vi inte hinner processera hela bilden och på så sätt läggs de i vårat undermedvetna. Detta klassas som psykologisk manipulation och är fullständigt olagligt i Sverige.
Förutom detta så vill jag peka på det jag nämnt tidigare; Två bilder med långhåriga figurer med rosa bakgrund, stora ögon, hjärtan, vita vingar och rosetter. Och ovanför allt det här står det i versaler "TJEJSPEL".
Kruxet sitter här: Detta är svensk reklam, inriktad mot svenskar, fast med distributör utomlands.. vad kan göras?
Jag tror det gäller samma sits som med reklamen på femman. Då distributören är utomlands så gäller inte heller svensk lag här. Därför är det bland annat okej att rikta reklam mot barn och skapa stereotyper?
För övrigt vill jag nämna att ERK inte längre finns och att har vi klagomål så får vi vända oss till reklamombudsmannen (http://www.etiskaradet.org/stadgar.html).
Tänkte detta kunde vara bra att nämna, så vi tänker oss för när vi gör reklam och inser att vi inte lever på 50-talet med kärnfamiljen Svensson. Vi är individer och inte stereotyper - kan vara matnyttigt tänk för oss på Digitala Media.

Kommentarer
Postat av: Karljuni

What a cool web site. Love the pages you have on motivation, keep up the work I hope to read more soon.

2011-06-13 @ 08:07:02
URL: http://karljuni.blogll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0