Fattiga månaden - Ica veckan.

Idag var jag och handlade lite mat inför veckan. Fattig student som man är, så vågade man nästan inte hoppas på att pengarna skulle räcka till allt jag behövde. Men det gjorde det gott och väl. Under shoppingen så insåg jag att affärens billigaste varor var just deras eget märke. De var till och med billigare än de budgetvarianter som klassas som vardagasmat för oss studenter. Så jag passade på att köpa bacon, ägg och tonfisk för extrapris (bacon och tonfisk brukar vara lyxmat med min ekonomi). Genast sätter en gammal reklamlåt igång i huvudet och jag kan inte släppa den. Om ni inte minns, så får ni här höra en variant på den gamla sången:
Eftersom jag nu studerar Entreprenörskap i Media så influeras jag av det jag lärt mig under kursens gång.
Om man gör en liten analys på detta så kan man se på hur marknaden ser ut i dagsläget. Kanske finns det anledning till varför dessa varor är som billigast just denna vecka?
Januari är känt som den fattigaste månaden på året (1). Detta i och med alla julklappar som köpts och alla kvartalsräkningar som betalats under december månad.
Marknaden består alltså av fattiga/fattigare människor som behöver mat under januari.
Konkurrensen består utav billigare matmarknader som erbjuder liknande varor för några kronor billigare.
Lösningen finns i att rea ut de egna varorna. Då slipper företaget att kompromissa deras andra distributörer och vinner även själva ganska mycket på den ökade försäljningen. Så jag måste säga: Genialiskt drag Ica!
Väl hemma märkte jag även en kampanj som Ica håller i: "Billiga veckan" (2). Kanske är detta något man bör ta sig en titt på?

Länkar:
1.http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.525122-januari-en-fattig-manad-for-manga
2. http://www.ica.se/Recept-Mat/billigaveckan/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0