Seminarie med Kristina Johansson 2 - Livslångt lärande.

Workshop: Hur jag lär:
Vi fick göra ett test på nätet http://www.advantumkompetens.se/utbildningar/testa-din-larstil/
om vilken lärstil som vi passade oss bäst.
Utifrån de frågor som ställdes blev jag främst visuell utifrån alternativen - auditiv, visuell eller kinestetisk.
Frågor:
  1. Stämmer testet med din egen upplevelse?
svar: Ja, jag är en väldigt visuell person och målar ofta upp inre bilder av det som sägs eller det jag läser. Jag delade in egenskaperna i sant och falskt om hur jag lär mig enligt testet.
Visuell sant:
  • fotografiska bilder
  • lutar mig framåt när jag koncentrerar mig
  • kan sitta långa stunder med blicken fokuserad
  • Snabb inlärning
Visuellt falskt:
  • Sjävlgående och jobbar gärna själv
  • Sitter helst rakt upp
Tips för visuella personer:
  • Skriftligt material
  • Egna Anteckningar
  • Att vara den som läser högt vid högläsning
  • Mindmaps
  • Övningsuppgifter
Auditivt:
Sant:
  • Jag lär mig av att lyssna och prata med andra människor
  • Social och trevlig
  • Fungerar bra i gruppkonstelationer
Falskt:
  • Påverkas av rytmen i informationen
Tips:
  • Diskutera och ifrågasätt
Kinestetisk
Sant:
  • inlevelse är viktigt
  • motivation är viktigt
  • kan kasta mig in i situationer
  • sitter gärna ihopsjunken och byter ofta ställning
  • Learning by doing
Falskt:
  • Inlärning tar tid.
Tips:
  • Pröva på praktiskt
  • Sitt inte under lärprocessen
  • Lev dig in i situationen
  1. Hur fungerar din inlärningsförmåga med programmet du läser? Svar: Jag är en väldigt visuell person, jag har aldrig haft några större problem i skolan. Och just denna utbildning är väldigt visuellt fokuserad, vilket gynnar mig och mitt lärande.
  2. Försök anknyta till en sociokulturell teori/ situerat lärande: Svar: Min lärande form är väldigt situerad. Jag lär mig inte enbart visuellt. T.ex. när jag sitter och redigerar ljud så använder jag både synen och hörseln. När jag gör något konkret - en upplevelse eller liknande så påverkas jag av min kinestetiska inlärningsförmåga. Det visuella använder jag främst när jag läser- studerar något, det kinestetiska använder jag när jag memorerar en portkod och med det auditiva lärande lär jag mig bland annat sångtexter.
  3. Vilken läroform fungerar bäst för dig? Svar: Det finns ingen specifik form som fungerar "bäst". Jag kanske använder det visuella mest- men det är inte konstigt för det är ungefär 10 gånger fler intryck man kan ta till sig genom synen än genom hörseln. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0