Pedagogiskt ställningstagande

Pedagogiskt ställningstagande

Uppgift: Utifrån boken ta ett pegagogiskt ställningstagande:


Kommunikation som läroform

del 1: kommunikationen och lärandet inom gruppen

 

Kristina Johansson sa under hennes seminarier att vi lär oss genom att umgås. Hon har varit elev under Roger Säljö som enligt henne uttryckte det lärande i sociokulturellt perspektiv på detta vis:

"All kunskap finns mellan oss"

Sedan sa Johansson att som pedagog kan man "umgås med boken". Läroboken är skriven av en människa och det är visserligen envägskommunikation men vi umgås ändå med boken och i den sociokulturella mening att vi lär oss utav den. Skriftspråk är ju trotsallt en del av kommunikationen.

 

Vi människor lär oss av varandra och påverkar även varandra, på gott och ont. När vi yttrar oss, bara genom att finnas till ibland räcker för att vi ska öppna vi upp ett nytt perspektiv för någon. Vi visar en del av vår kultur och kanske bräcker vi någons föreställningar/fördomar om oss? (Säljö, 2000 s. 105). Tänkade är ur ett sociokulturellt perspektiv en tidigare upplevelser i form av kommunikation som i ett senare skede kan användas till framtida situationer. Till exempel om någon berättar för dig om att hon brände sig på spisen som liten så lär du dig utifrån denna berättelse att spisen kan vara skadligt varm. Det kan du i tänka på när du senare ska koka vatten eller steka köttbullar på din varma spis.

Att samtänka är ett annat uttryck som Säljö använder för bland annat Brainstormning. Det handlar om att tänka högt och spinna vidare på det som någon annan tidigare har sagt. I boken ges exempel på hur några elever tänker högt för att komma fram till en gemensam lösning på en fråga (Säljö, 2000 s. 109,110).

Förutsättningarna för att man ska kunna samtänka är att man bör ha en gemensam förståelse om vad det handlar om. Utöver detta krav får man inte flyta iväg allt för långt från ämnet (Säljö, 2000 s.111).

 

Till skillnad från kognitionens idé om tänkande så är det sociokulturella idén om tänkandet att det ska vara en kommunikativ och ett medvetet beslut som en individ eller en grupp har tagit.

 

Ett exempel på samtänkande är när man brainstormar till exempel. Eller när man har ett seminarie med ett grupparbete. Då jobbar man ihop med människor i en socialt intellektuellt och kommunikativt krävande situation.

Under vårt film projekt har vi brainstormat och på så vis även samtänkt om hur vi ska lösa de olika tekniska delarna, design delarna och hur vi ska nå den tänka målgruppen. Personligen upplever jag att samtänkandet triggar igång de associativa delarna av hjärnan och personligen upplever jag att jag tänker bättre när jag har någonting att arbeta utifrån.



Referenser:
Elektroniska:

Fysiska:
Johansson, Kristina
Föreläsning: Situerat lärande
Datum:2010- 05-04
Plats: Trollhättan, Högskolan Väst; J103

Tryckta:
Säljö, Roger Lärande i praktiken ETT SOCIOKULTURELLT PERSPEKTIV
2000
Nordstedts Akademiska Förlag (Bokförlaget Prisma) Stockholm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0