Pedagogiskt ställningstagande 3
Kommunikation som läroform
Del 3: Kommunikation och det situerande lärandet
"Kunskaper och färdigheter är situerade och människan är i grunden responsiv i sociala situationer; hon agerar utifrån lokala förutsättningar och premisser för kommunikation" (Säljö, 2000 s. 141).
Filmerna är gjorda för att fungera i situationen; som träningsklipp i ett spel om pandemi. Utifrån detta perspektiv är filmerna ett situerat lärande. Filmerna bör heller inte vara långa för att då tar de över uppmärksamheten från den ursprungliga informationskällan -spelet.
Spelet är en simulering av ett situerat lärande i form av en pandemi. Valet att göra en simulering på denna form av situerat lärande står sig ganska självklar. Det skapar om jag får uttrycka mig likt min uppdragsgivare:
En säker omgivning för lärande genom att försöka (learning by doing) utan att riskera människors liv. Dessutom ger spelet möjlighet för spelaren att pröva sig fram och utbildas i en lugn, smittofri omgivning. Detta gör att spelaren kommer ha kunskaper då ett riktigt utbrott sker, vilket minimerar risken smittospridningen och panik. Denna form av utbildning kallas för Edutainment och är en blandform av underhållning samt undervisning (Wikipedia, 2010, elektronisk).
Referenser:
Elektroniska:
Wikipedia- Edutainment
Uppdaterad: 091220
Tillgänglig:http://sv.wikipedia.se/edutainment
Fysiska:
Johansson, Kristina
Föreläsning: Situerat lärande
Datum:2010- 05-04
Plats: Trollhättan, Högskolan Väst; J103
Tryckta:
Säljö, Roger Lärande i praktiken ETT SOCIOKULTURELLT PERSPEKTIV
2000
Norstedts Akademiska Förlag (Bokförlag Prisma) Stockholm