Pedagogiskt ställningstagande 3

Kommunikation som läroform

Del 3: Kommunikation och det situerande lärandet

 

"Kunskaper och färdigheter är situerade och människan är i grunden responsiv i sociala situationer; hon agerar utifrån lokala förutsättningar och premisser för kommunikation" (Säljö, 2000 s. 141).

 

Filmerna är gjorda för att fungera i situationen; som träningsklipp i ett spel om pandemi. Utifrån detta perspektiv är filmerna ett situerat lärande. Filmerna bör heller inte vara långa för att då tar de över uppmärksamheten från den ursprungliga informationskällan -spelet.

Spelet är en simulering av ett situerat lärande i form av en pandemi. Valet att göra en simulering på denna form av situerat lärande står sig ganska självklar. Det skapar om jag får uttrycka mig likt min uppdragsgivare:

En säker omgivning för lärande genom att försöka (learning by doing) utan att riskera människors liv. Dessutom ger spelet möjlighet för spelaren att pröva sig fram och utbildas i en lugn, smittofri omgivning. Detta gör att spelaren kommer ha kunskaper då ett riktigt utbrott sker, vilket minimerar risken smittospridningen och panik. Denna form av utbildning kallas för Edutainment och är en blandform av underhållning samt undervisning (Wikipedia, 2010, elektronisk).



Referenser:

Elektroniska:

Wikipedia- Edutainment

Uppdaterad: 091220

Tillgänglig:http://sv.wikipedia.se/edutainment

 

Fysiska:

Johansson, Kristina

Föreläsning: Situerat lärande

Datum:2010- 05-04

Plats: Trollhättan, Högskolan Väst; J103

 

Tryckta:

Säljö, Roger Lärande i praktiken ETT SOCIOKULTURELLT PERSPEKTIV

2000

Norstedts Akademiska Förlag (Bokförlag Prisma) Stockholm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0