Pedagogiskt ställningstagande 2

Kommunikation som läroform

del 2: kommunikation som lärandeform utåt

Återigen vill jag återupprepa Säljös ord om att kommunikationen sker såväl inom som mellan individer. Vi som en projektgrupp har haft i fokus att nå ut med information - detta genom ett digitalt redskap som ger oss möjlighet till långdistant kommunikation. Och om man anpassar dessa ord till Johanssons ord i det tidigare inlägget "Vi lär oss genom att umgås". Så skulle man kunna säga att vi lär oss genom att umgås med filmen, spelet eller sajten. Tänkandet är en social process som händer både inom individen och mellan människor (Säljö, 2000 s.108).

Någon form av mediering krävs för att de inre tankarna, eller de som vi inom gruppen kommit på, ska bli tillgängliga för andra. Det behöver inte vara det språkiga formen av mediering. Det kan vara en bild, mimik eller gester som medierar tankarna (Säljö, 2000 s. 87). I mitt första projekt hade vi i uppdrag att mediera budskapet genom filmatisering. Filmgruppen hade bland annat fått i uppgift att skapa en film om hur man tar på sig skyddutrustning på bästa vis. För att förmedla denna kunskap använde vi oss ett digitalt redskap - rörlig bild för att tydligt visa på hur man i praktiken tar på sig skyddklädsel. Vi använde oss även av den språkliga formen av mediering genom att ha en voiceover som instruktör för filmen. Utöver detta hade vi 2D animeringar för att ytterligare förtydliga budskapet, så att det inte sker några missförstånd.

I min andra grupp - den så kallade 30 minuters gruppen så har jag delvis ett ansvar inom spelområdet. Inom detta område måste jag ta hänsyn till att informationen i spelet så att den medieras på ett pedagogiskt sätt. Vi har valt att använda oss av ett chattfönster som medierar ny information till spelaren. För att särskilja vilken informationen i chattfönstret har vi skapat en färgschema. Den interaktiva chattbara texten är orange precis som resten av de interaktiva funktionerna på sidan. Informationen om nya händelser t.ex. en byggnad är klar. ska vara i blått då man inte kan svara direkt - alltså kan man inte interagera med texten i som den är sig i den benämning som man kan ha ett samtal med en medspelare.

Det viktigt med kommunikation i ett interaktivt spel då det ska finnas möjligheten till kommunikation mellan spelare så att dessa kan samarbeta och samtänka ut problemlösningar. På så sätt kan spelaren samtänka strategiskt med sina medspelare eller välja att ha ett "inre samtal", som Vygotsky uttryckte det, med sig själv (Säljö, 2000 s. 107). Om vi inte har möjligt att deltaga i den kommunikativa delen så kan vi heller inte lära oss ny information.


Referenser:
Elektroniska:
Wikipedia - Edutainment
Uppdaterad:091220
tillgänglighttp://sv.wikipedia.org/wiki/Edutainment

Fysiska:

Johansson, Kristina

Föreläsning: Situerat lärande

Datum:2010- 05-04

Plats: Trollhättan, Högskolan Väst; J103

Tryckta:

Säljö, Roger Lärande i praktiken ETT SOCIOKULTURELLT PERSPEKTIV

2000

Nordstedts Akademiska Förlag (Bokförlaget Prisma) Stockholm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0