Lärande i praktiken - Projektet

Reflektionsdokument utifrån ett pedagogiskt perspektiv för "Projektet"

skapad av Eva


Uppgiften:

Projektet har handlat om att skapa träningsvideos för ett företag som handskas med säkerhet. Vi hade ett par veckor på oss att skaffa fram material, information och redigera detta. Detta med hjälp av vår expert inom området - vår uppdragsgivare.

informationskedjan: Från uppdragsgivare genom föreläsning, workshop och läsbart material till projektet till målgrupp nr. 1


Sociokulturella förutsättningar

"Teknologisk och social utveckling påverkar de sätt på vilket vi får del av information , kunskaper och färdigheter."

Roger Säljö (s.13, 2000)

Den teknologiska och sociala utvecklingen är utifrån ett historiskt perspektiv ganska tätt sammanflätad. Revolution skapar utrymme för ny tankar och därmed även nya tekniker. Som sagt, ser man på detta utifrån ett historiskt perspektiv så märker man att de går hand i hand.

Ex: Antiken - liberalt och demokratiskt nya kunskaper florerar, Medeltiden - förtryckt samhälle med negativ attityd mot nytänkande (Wikipedia,2010, elektronisk).

Vi i projektet har utifrån ett historiskt perspektiv stora fördelar då vi inte behöver hantera förtryck och har fördelaktiga redskap som gör jobbet lättare att utföra. Redskap så som digital videokamera, redigeringsprogram, mobiltelefoner, belysning,  miniräknare och kalender har använts i produktionen. De flesta av dessa redskap fanns inte i den digitala bemärkelsen för 20 år sedan. Digitaliseringen under vår produktion har underlättat oss på det viset att vi aldrig behöver befinna oss i samma rum samtidigt. Vilket är ganska bra då hälften i gruppen var pendlare.


Kommunikationen

En förutsättning för att ett arbete ska enhetlig ut - trots att man jobbat på håll är att behålla kommunikationen mellan gruppens alla medlemmar. Kommunikation ger förutsättningar för att dela information, låna information och förstå information (Säljö, 2000 s.35).

Den idealiska kommunikationsformen för mig är nog skriftligt då jag är en väldigt visuell person, i alla fall enligt det test vi gjorde under Livslång Lärande seminariet. Alltså är mailade, sms eller IM idealiska medel för att kommunicera med mig. När det inte har fungerat och jag varit alldeles för trött för att förstå texten så har vi kunnat skicka filer över skype.

 


 

Kommunikationen utåt

Någon form av mediering krävs för att de inre tankarna, eller de som vi inom gruppen kommit på, ska bli tillgängliga för andra. Det behöver inte vara det språkiga formen av mediering. Det kan vara en bild, mimik eller gester som medierar tankarna (Säljö, 2000 s. 87). I mitt första projekt hade vi i uppdrag att mediera budskapet genom filmatisering. Filmgruppen hade bland annat fått i uppgift att skapa en film om hur man tar på sig skyddutrustning på bästa vis. För att mediera denna kunskap använde vi oss ett digitalt redskap - rörlig bild för att tydligt visa på hur man i praktiken tar på sig skyddklädsel. Vi använde oss även av den språkliga formen av mediering genom att ha en voiceover som instruktör för filmen. Utöver detta hade vi 2D animeringar för att ytterligare förtydliga budskapet, så att det inte sker några missförstånd.

I min andra grupp - den så kallade 30 minuters gruppen så har jag delvis ett ansvar inom spelområdet. Inom detta område måste jag ta hänsyn till att informationen i spelet så att den medieras på ett pedagogiskt sätt. Vi har valt att använda oss av ett chattfönster som medierar ny information till spelaren. För att särskilja vilken informationen i chattfönstret har vi skapat ett färgschema. Den interaktiva chattbara texten är orange precis som resten av de interaktiva funktionerna på sidan. Informationen om nya händelser t.ex. en byggnad är klar. ska vara i blått då man inte kan svara direkt - alltså kan man inte interagera med texten i som den är sig i den benämning som man kan ha ett samtal med en medspelare.

Det viktigt med kommunikation i ett interaktivt spel då det ska finnas möjligheten till kommunikation mellan spelare så att dessa kan samarbeta och samtänka ut problemlösningar. På så sätt kan spelaren samtänka strategiskt med sina medspelare eller välja att ha ett "inre samtal", som Vygotsky uttryckte det, med sig själv (Säljö, 2000 s. 107).

Syftet med projektet är att vi ska mediera information i form av film för att lära ut till andra om hur man skyddar sig från smitta. Här har vi kommunicerat med rörlig bild och ljud för att få fram en information som ska få praktiska konsekvenser (Säljö, 2000 s.86).

 


 

Kunskapen finns mellan oss - brainstorming

Som nämnts tidigare behövs det kommunikation för att mediera information. Vid en brainstorming är det viktigt att låta det inre samtalet komma fram i största möjliga mån. I boken förtäljer Säljö om hur man brainstormar- eller som han uttrycker det - samtänka. Tanken är att man ska i ett kollektiv tänka högt tills man kommer fram till en lösning som fungerar. Det är viktigt att hela tiden kommunicera för att hålla upp informationsflödet. Om vi inte har möjligt att deltaga i den kommunikativa delen så kan vi heller inte lära oss ny information. I min uppfattning så sågs vi alla som jämlika under produktionens gång. Detta kan ha varit till fördel så att


Engagemang

Människan kan inte undvika inlärning, det är bara frågan om vad vi lär oss(Säljö, 2000 s.28). Som medlemmar i ett samhälle så anser jag det vara vårt ansvar att dela med oss av det vi vet trots att vi inte alla är pedagoger (Säljö, 2000 s.47). Delar man inte på kunskapen så kan den aldrig växa.

Värt att tänka på är att inlärningen inte bara påverkas av eleven utan även av lärarens engagemang och vilja att lära ut. En bra pedagog är engagerad i sitt jobb, det i sin tur kan väcka intresset hos de som lär sig (Säljö, 2000 s. 26). Vår uppdragsgivare är en väldigt excentrisk man med många idéer och visioner. Hans intresse startade upp mitt engagemang, jag drevs med och blev inspirerad av honom. Detta har gjort att jag har lagt ner mycket mer tid, tanke och engagemang under hela projektet. Det kändes som en viktig uppgift från vår uppdragsgivare och därmed tog jag även den på större allvar än ett skolprojekt. Förhoppningsvis kommer resultatet av projektet ha samma driv och passion som vår uppdragsgivare utstrålar. Förhoppningsvis kommer detta inspirera folk till att vilja lära sig mer om säkerhet.


 

Regler och förutsättningar för mitt lärande :

1. Visuellt förklarande går snabbare fram och jag visualiserar ofta scenarion i huvudet

2. Finns det ett syfte med arbetet finns det en större ansvarskänsla samt ett större engagemang.

3. Jag gillar jobba i grupp och göra workshops. Jag gillar att samtänka med folk då man blir både mer öppensinnad om sina idéer och lär sig även nya saker. Dessutom lättare att döda darlingsen.

4. Föreläsningar är inget för mig, ge mig något visuellt att fokusera på helt enkelt. Eller så får jag anteckna.

5. Jag förstår bättre om det är jag som läser. Därför bör det vara jag med boken i handen vid högläsning.

6. Jag har lätt för att förstå jämförelser, metaforer och liknelser.

7. Ett jobb med ett syfte eller verklighetsanknytning är mer intressant och praktiskt.

8. Jag lär mig i sociala situationer av personer genom att interagera med dom lär jag mig hur de fungerar. Genom att arbeta med dom och studera med dom lär jag mig deras kunskaper.

 


Källor:

tryckta:

 

Säljö, Roger Lärande i praktiken ett sociokulturellt perspektiv

2000

Norstedts Akademiska förlag Stockholm


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0