Förtjänar jag ett betyg?

Kraven:

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Studenten skall ha:

  1. Förståelse för samspelet mellan människa och teknik och för sociala och tekniska resursers betydelse i läroprocesser,
  2. Kunskaper om sociokulturella förutsättningar för lärande
  3. Förståelse för betydelsen av konkreta praktiska villkor - relationer, situationer och sammanhang - för lärande.
  4. Grundläggande förståelse för ett större projektarbetes komplexitet inom edutainment.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Edutainment


Färdighet och förmåga

Studenten skall:

  1. diskutera skillander mellan rent kognitiva processer för lärande kontra upplevelsebaserat lärande.
  2. Sätta upplevelsebaserat lärande i relation till metoder som portfolio, PBL, m.fl.
  3. Kunna tillämpa pedagogiska, designmetodiska och utformningsmässiga teorier och riktlinjer i ett konkret utvecklingsprojekt.
  4. Visa färdighet i att planera och genomföra ett realistiskt design- och utvecklingsarbete under handledning men på ett självständigt sätt.
  5. Visa färdighet i användandet av de medieproduktionsverktyg som uppgiften kräver.
  6. Demonstrera sin förmåga att samarbeta i kreativa team i samarbete med beställare
  7. Samt leverera en tillräckligt färdig produkt inom givna tidsramar och under givna förutsättningar.



Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten skall:

  1. Reflektera över sina egna styrkor och svagheter som designer och agera därefter.
  2. Göra rimliga användar- och utformningsmässiga ställningstagande under designprocessen.



Kursens huvudsakliga innehåll


Kursen innehåller grundläggande teori om projektarbetesstyrning och administration, men

har sitt fokus på praktisk tillämpning av tidigare inhämtade kunskaper. Projektarbetet

handleds och bedöms av företrädare för de tre perspektiven: metodik, pedagogik och

utformning. Kursen innefattar:

  1. Projektplanering, -uppföljning och -genomförande.
  2. Tillämpning av designmetodik, designteorier och pedagogiska teorier.
  3. Användning av medietekniker.
  4. Realisering av design.
  5. Bedömningsförfarande i form av opponering och kritik seminarier.
  6. Reflektionsarbete.
  7. Introduktion till ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
  8. Didaktiska metoder som portfolio och PBL
  9. Lika institutionella och situationsbundna villkor för lärande.
  10. Sociala relationers betydelse för och inverkan på lärandeprocesser.
  11. Relationen mellan människa och teknik och specifikt frågan om teknikens betydelse ilär- och förändringsprocesser.
  12. Betydelsen av tekniska och sociala resurser för läroprocesser.



Examinationsformer

  1. Projektarbete i grupp med skriftlig och muntlig redovisning, samt individuella projekt-,

design- och reflektionsdokument.

Kursens mål
Kunskap och förståelse
Studenten skall ha:
förståelse för samspelet mellan människa och teknik och för sociala och tekniska
resursers betydelse i läroprocesser,
kunskaper om sociokulturella förutsättningar för lärande,
förståelse för betydelsen av konkreta praktiska villkor - relationer, situationer och
sammanhang - för lärande,
grundläggande förståelse för ett större projektarbetes komplexitet inom edutainment;
Färdighet och förmåga
Studenten skall:
diskutera skillander mellan rent kognitiva processer för lärande kontra
upplevelsebaserat lärande,
sätta upplevelsebaserat lärande i relation till metoder som portfolio, PBL, m.fl.
kunna tillämpa pedagogiska, designmetodiska och utformningsmässiga teorier och
riktlinjer i ett konkret utvecklingsprojekt,
visa färdighet i att planera och genomföra ett realistiskt design- och utvecklingsarbete
under handledning men på ett självständigt sätt,
visa färdighet i användandet av de medieproduktionsverktyg som uppgiften kräver,
demonstrera sin förmåga att samarbeta i kreativa team i samarbete med beställare,
samt
leverera en tillräckligt färdig produkt inom givna tidsramar och under givna
förutsättningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall:
reflektera över sina egna styrkor och svagheter som designer och agera därefter;
göra rimliga användar- och utformningsmässiga ställningstagande under
designprocessen.
Kursens huvudsakliga innehåll
Postadress Telefon Fax Webbadress Sida
Högskolan Väst 0520-22 30 00 0520-22 30 99 www.hv.se 1(3)
461 86 Trollhättan
Utskriven: 2010-06-01 02:21:46
Kursen innehåller grundläggande teori om projektarbetesstyrning och administration, men
har sitt fokus på praktisk tillämpning av tidigare inhämtade kunskaper. Projektarbetet
handleds och bedöms av företrädare för de tre perspektiven: metodik, pedagogik och
utformning. Kursen innefattar:
Projektplanering, -uppföljning och -genomförande.
Tillämpning av designmetodik, designteorier och pedagogiska teorier.
Användning av medietekniker.
Realisering av design.
Bedömningsförfarande i form av opponering och kritik seminarier.
Reflektionsarbete.
Introduktion till ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
Didaktiska metoder som portfolio och PBL
lika institutionella och situationsbundna villkor för lärande.
Sociala relationers betydelse för och inverkan på lärandeprocesser.
Relationen mellan människa och teknik och specifikt frågan om teknikens betydelse i
lär- och förändringsprocesser.
Betydelsen av tekniska och sociala resurser för läroprocesser.
Behörighetskrav
Fullgjorda kursfodringar om 22,5 högskolepoäng (15p) innefattande kursen IKA102 IKT,
lärande och utveckling 7,5 hp eller motsvarande.
Examinationsformer
Projektarbete i grupp med skriftlig och muntlig redovisning, samt individuella projekt-,
design- och reflektionsdokument.
Generella regler för examination vid Högskolan Väst framgår av dokumentet Kursens mål
Kunskap och förståelse
Studenten skall ha:
förståelse för samspelet mellan människa och teknik och för sociala och tekniska
resursers betydelse i läroprocesser,
kunskaper om sociokulturella förutsättningar för lärande,
förståelse för betydelsen av konkreta praktiska villkor - relationer, situationer och
sammanhang - för lärande,
grundläggande förståelse för ett större projektarbetes komplexitet inom edutainment;
Färdighet och förmåga
Studenten skall:
diskutera skillander mellan rent kognitiva processer för lärande kontra
upplevelsebaserat lärande,
sätta upplevelsebaserat lärande i relation till metoder som portfolio, PBL, m.fl.
kunna tillämpa pedagogiska, designmetodiska och utformningsmässiga teorier och
riktlinjer i ett konkret utvecklingsprojekt,
visa färdighet i att planera och genomföra ett realistiskt design- och utvecklingsarbete
under handledning men på ett självständigt sätt,
visa färdighet i användandet av de medieproduktionsverktyg som uppgiften kräver,
demonstrera sin förmåga att samarbeta i kreativa team i samarbete med beställare,
samt
leverera en tillräckligt färdig produkt inom givna tidsramar och under givna
förutsättningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall:
reflektera över sina egna styrkor och svagheter som designer och agera därefter;
göra rimliga användar- och utformningsmässiga ställningstagande under
designprocessen.
Kursens huvudsakliga innehåll
Postadress Telefon Fax Webbadress Sida
Högskolan Väst 0520-22 30 00 0520-22 30 99 www.hv.se 1(3)
461 86 Trollhättan
Utskriven: 2010-06-01 02:21:46
Kursen innehåller grundläggande teori om projektarbetesstyrning och administration, men
har sitt fokus på praktisk tillämpning av tidigare inhämtade kunskaper. Projektarbetet
handleds och bedöms av företrädare för de tre perspektiven: metodik, pedagogik och
utformning. Kursen innefattar:
Projektplanering, -uppföljning och -genomförande.
Tillämpning av designmetodik, designteorier och pedagogiska teorier.
Användning av medietekniker.
Realisering av design.
Bedömningsförfarande i form av opponering och kritik seminarier.
Reflektionsarbete.
Introduktion till ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
Didaktiska metoder som portfolio och PBL
lika institutionella och situationsbundna villkor för lärande.
Sociala relationers betydelse för och inverkan på lärandeprocesser.
Relationen mellan människa och teknik och specifikt frågan om teknikens betydelse i
lär- och förändringsprocesser.
Betydelsen av tekniska och sociala resurser för läroprocesser.
Behörighetskrav
Fullgjorda kursfodringar om 22,5 högskolepoäng (15p) innefattande kursen IKA102 IKT,
lärande och utveckling 7,5 hp eller motsvarande.
Examinationsformer
Projektarbete i grupp med skriftlig och muntlig redovisning, samt individuella projekt-,
design- och reflektionsdokument.
Generella regler för examination vid Högskolan Väst framgår av dokumentet Riktlin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0