Re_Kommentarer/reviews på DDB

Roberts woof om bloggar (http://woofertime.com/woof/79585) :

Du nämer att bloggar finns och hur de fungerar tekniskt, men inte hur de kan påverka samhället. Detta tycker jag personligen skulle vara intressant att se i en woof om bloggar. Att se hur detta medium som är tillgängligt för alla påverkar alla och ger alla en röst.

"Blogging is sometimes viewed as a new, grassroots form of

journalism and a way to shape democracy outside the

mass media and conventional party politics "

Du nämner även websidor och bloggar.
Dra gärna upp fördelarna med att ha en blogg framför en hemsida.. eller det du nämnde om kombinationen och hur bloggen och hemsidan kompletterar varandra.

" ... informants saw

homepages as more “static” than blogs, more formal

and carefully considered, and somewhat less authentic. "

( http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1035163)

Darkos blogg om vlog (http://tor.ei.hv.se/~dig08033/?p=423)
Du nämner dessa ganska personliga bloggar. Har du tänkt på att detta ganska personliga medium kan vara en allmän
plats för reklam och andra opersonliga och allmänna medier? De stora vlogforumen så som youtube har många, miljontals användare och
väldigt mycket reklam. Intruderar detta på den personliga sfären? Eller vad är det viktigaste med vlogging? Få ut det personliga budskapet?
Få uppmärksamhet? Eller marknadsföra sig själv? Oavsett vad får vi vloggare konkurrera med stora medier och andra vloggare. 
(http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=postid;view=text;rgn=main;idno=pid9999.0005.105)
Så hur får vi då uppmärksamhet dragen till oss? Bland annat kan du skapa traffik till din blogg genom att "tagga" dina klipp med nyckelord.
I klippet här finns det fler tips:
http://www.youtube.com/watch?v=XfYHIa0CxqY&feature=player_embedded )




Maries blogg om BBS:en (http://tor.ei.hv.se/~dig08016/wordpress/?p=190#comment-30)

Hur fungerar detta för den äldre generationen? Nya tekniker och äldre generationer går inte alltid ihop. Trots att det är tio år sen (som du säger) som BBS hade sin storhetstid så finns det fortfarande hemsidor och som undersöker denna teknik och i vissa fall utbildar inom BBS. Är detta nödvändigt tro? Eller är BBS:en död?
(http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&uid=1999-10223-003 )
(http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=Bulletin+Board+System+elders&as_ylo=&as_vis=0 )


Linas blogg om Twitter ( http://linafie.blogg.se/digitalamedia/2009/november/microbloggar.html?_tmp=d761cf4601a1b1f968649da99cba0926a7f0f81f)

Du skulle kunna ta med den sociala biten och hur vissa kändisar utnyttjar twitter för marknadsföring av sig själva
(http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4722067.ab)
På det sättet så tar de kontrollen över vad som skrivs och inte skrivs om dem. De kan neka rykten och liknande som skrivs av skvallerblaskor (inser ironin i att jag använde aftonbladet som källa).
Intressant kan vara att nämna hur få det är som är "Stora" på twitter.

" We observe that roughly half of Twitter’s

users have ten or fewer subscribers; only ten per cent

have 100 or more. A very few “Twitter celebrities” (led by hundreds of thousands of subscribers.
cnnbrk,2 according to twittercounter.com) have tens or hundreds of thousands of subscribers."

(http://www.usenix.org/events/iptps09/tech/full_papers/sandler/sandler.pdf)


Mattias tanke om Privacycontrol (http://tor.ei.hv.se/~dig08024/blogg/?p=127#comment-7)

Facebook har ju privacycontrol nu. Du kan göra vissa delar så som statusar, bilder osv. osynliga för dem i din kontaktlista.
Bildbevis..
(http://www.facebook.com)


Julias podcast om online/offline (http://juho0001.podbean.com/2009/12/22/podcast-del-1/)

Vad är syftet med offline bloggning?
En annan sak jag tänkte på var.. Det blir allt vanligare att folk på nättidningar har bloggare som till exempel Aftonbladet, metro osv (http://blogg.aftonbladet.se/home.action & http://www.metro.se/metrobloggen/).
Är detta ett ny slags utveckling på nättidningar tro? Eftersom dessa källor är - om det handlar om någonting personligt väldigt mycket mer trovärdiga källor. Under mer ca. 400 år var tidningen analog,(http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidningar)  sen kom internet , bloggare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Blogg) och så nu förstår jag inte riktigt varför vi ska blogga offline? Dagbok heter det väl då?

Vad är syftet med offline bloggning?

En annan sak jag tänkte på var.. Det blir allt vanligare att folk på nättidningar har bloggare som till exempel Aftonbladet, metro osv (http://blogg.aftonbladet.se/home.action & http://www.metro.se/metrobloggen/).

Är detta ett ny slags utveckling på nättidningar tro? Eftersom dessa källor är - om det handlar om någonting personligt väldigt mycket mer trovärdiga källor. Under mer ca. 400 år var tidningen analog,(http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidningar)  sen kom internet , bloggare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Blogg) och så nu förstår jag inte riktigt varför vi ska blogga offline? Dagbok heter det väl då?




 


Reviewsen:


Fredriks Essä om Att synas -Skapa en personlig plats på en opersonlig webb
(http://tor.ei.hv.se/~dig08004/blogg/?p=133#more-133)

Inledningen känns lite som en diskussion och inte som en förberedning på vad som komma skall.. Argumenten ska flyttas ner till diskussion.

Tips! Referenser som Nationalencyklopedin för att förklara ett fenomen eller ett verktyg är väldigt användbart. ex: web 2.0 (http://www.ne.se/sok/Web+2.0?type=NE)

Inledning är mer en frågeställning och en lång sådan. 1/6 av essän..

Syfte: påståenden måste ha en undersökning eller ett referat som bekräftar det.

Skriv inte exemplen eller andra detaljer i parenteser eftersom detta kan vilseleda läsaren till att tro att detta är referat och därmed bli ignorerat om det läses hastigt. Fläta hellre in detaljerna och exemplen i meningen.

Uttryck ska skrivas med kursiv stil alternativt citattecken.
Ser gärna till att du lägger in sidnummer på referaten eller skriver att det är elektroniskt.

När fler författare t.ex. Bergström m.fl. skrivs som referat i en mening så kommer testa skriva så här:
Bland annat Bergström tycker … (2007, s. 26)
Eller : I Boken nämns Lorem Ipsum Dolor sit ameth (Bergstöm m.fl. 2007 s.26).

”kommunikation fångar besökare att bli mer involverade i sidan istället för att de endast blir en statisk tittare på innehållet” (de va sidan 4 i times new roman pt 14)
detta fångar min uppmärksamhet och jag tänker genast på en av de mest populära youtube- kanalerna – ShaneDawson (http://www.youtube.com/watch?v=Vseze9ARpD8&feature=channel)

Harvard se: http://www2.bibliotek.hv.se/public/pdf/harvard05.pdf


Det kändes som om det blev lite många upprepningar där i slutet och skulle gärna ha haft en lite kortare sammanfattning.




Fridas blogg är spårlöst försvunnen..den brukade vara här: http://tor.ei.hv.se/~dig08030/blogg/?p=282#comment-14212

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0