Föreläsning i AE . mask n' stuff

Alpha kanaler
RGBA

Går att baka alphakanaler i:
.tiff,  .png .tga
Quicktime Animation


Ej .jpg

Refraktion (t.ex. glas) måste bakas in specifikt vid rendering.
Bakgrunden måste renderas för sig.

Interpret footage: Alpha Kanal

Track matte: Alpha/Luma
I Luma: Det vita ska appliceras men inte det svarta.

Masker
- skapa alphakanaler manuellt.
.gör en solid vit och en solid svart i AE;
.markera rätt lager och använd en av form-verktygen ex. fyrkant
.Man kan även använda pennan

Rotoscoping: maskera ut saker manuellt.
.man kan animera vertexpunkterna och hela markeringen med enlighet med tidslinjen

junoircompositor: får göra saker manuellt flera gånger om... sånt som inte compositorn vill göra sj.  

Man ska inte vara nogrann första gången man mappar-- garbagemap. Detta för o spara på datorkapacitet.. (?)

convertvertextool  > :ger mjuka kurvor av dom hårda vertexlinjerna
maskexpansion: masken växer/krymper utifrån kanterna.

Pass rendering/composition
Gör komposition med olika pass. pass= lite som lager fast olika inställningar som light, shadow, global illumination osv. och i dessa finns instänningar: ex. opacity

Renderar man ut passen separat gör att man lättare kan ändra i passen efteråt och sparar tid på renderingstiden.  

lägga pass på varann : blending mode i AE.





Mattes

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0