Föreläsning i AE . mask n' stuff
Alpha kanaler
RGBA
Går att baka alphakanaler i:
.tiff, .png .tga
Quicktime Animation
Ej .jpg
Refraktion (t.ex. glas) måste bakas in specifikt vid rendering.
Bakgrunden måste renderas för sig.
Interpret footage: Alpha Kanal
Track matte: Alpha/Luma
I Luma: Det vita ska appliceras men inte det svarta.
Masker
- skapa alphakanaler manuellt.
.gör en solid vit och en solid svart i AE;
.markera rätt lager och använd en av form-verktygen ex. fyrkant
.Man kan även använda pennan
Rotoscoping: maskera ut saker manuellt.
.man kan animera vertexpunkterna och hela markeringen med enlighet med tidslinjen
junoircompositor: får göra saker manuellt flera gånger om... sånt som inte compositorn vill göra sj.
Man ska inte vara nogrann första gången man mappar-- garbagemap. Detta för o spara på datorkapacitet.. (?)
convertvertextool > :ger mjuka kurvor av dom hårda vertexlinjerna
maskexpansion: masken växer/krymper utifrån kanterna.
Pass rendering/composition
Gör komposition med olika pass. pass= lite som lager fast olika inställningar som light, shadow, global illumination osv. och i dessa finns instänningar: ex. opacity
Renderar man ut passen separat gör att man lättare kan ändra i passen efteråt och sparar tid på renderingstiden.
lägga pass på varann : blending mode i AE.
Mattes
RGBA
Går att baka alphakanaler i:
.tiff, .png .tga
Quicktime Animation
Ej .jpg
Refraktion (t.ex. glas) måste bakas in specifikt vid rendering.
Bakgrunden måste renderas för sig.
Interpret footage: Alpha Kanal
Track matte: Alpha/Luma
I Luma: Det vita ska appliceras men inte det svarta.
Masker
- skapa alphakanaler manuellt.
.gör en solid vit och en solid svart i AE;
.markera rätt lager och använd en av form-verktygen ex. fyrkant
.Man kan även använda pennan
Rotoscoping: maskera ut saker manuellt.
.man kan animera vertexpunkterna och hela markeringen med enlighet med tidslinjen
junoircompositor: får göra saker manuellt flera gånger om... sånt som inte compositorn vill göra sj.
Man ska inte vara nogrann första gången man mappar-- garbagemap. Detta för o spara på datorkapacitet.. (?)
convertvertextool > :ger mjuka kurvor av dom hårda vertexlinjerna
maskexpansion: masken växer/krymper utifrån kanterna.
Pass rendering/composition
Gör komposition med olika pass. pass= lite som lager fast olika inställningar som light, shadow, global illumination osv. och i dessa finns instänningar: ex. opacity
Renderar man ut passen separat gör att man lättare kan ändra i passen efteråt och sparar tid på renderingstiden.
lägga pass på varann : blending mode i AE.
Mattes
Kommentarer
Trackback