Reflektion och anteckningar på dagens seminarie

100406
inleddes med en presentation inom det historiska perspektivet för lärande.

Behaviourismen:
-Biologiska och individuella förklarningar på inlärningsförmåga.
-Pavlov
-Skinner
Kunskapen är förutbestämd och sann
Kunskapen är det man lyckas minnas.
emirpirisk (dvs. det är viktigt att kunna mätas och helst vara kvantitivt.)

Kognitivism;
Konstruktivism:
Piaget - Det fira lärandet: Att barnet ska drivas av motivationen att vilja lära sig.
- Hur individen formar kunskap.
- Bortförklarar dålig kunskaps förråd med beteckningar så som lågt IQ, Damp, ADHD osv.
-empiriskt synsätt.
Barn upp till 20 år --- efter detta går det utför.

Sociokulturellt perspektiv:
Vygotsky;
- Redskap- mentala kapaciteter och fysiska begränsningar
-Kulturella skillnader tas i akt vid analyser
- Förespråkar interaktion mellan barn, lärare och omvärlden.
- Kunskapen om historien är viktig för att inte återupprepa den.

Inför Projektet;
- Ta reda på vad som redan finns (historien)
- Redskap används inte på samma sätt i alla sammanhang
- Hur fungerar redskap i olika situationer?
- Effektiviseringen av redskapen.
- Eventuellt Lokal expertis (tidigare elever)



Diskussion

Boken är bra då svåra ord förklaras mer ingående med hjälp av bland annat exempel.
För att visa på att vi förstår texten är det tillåtet för oss att ge exempel utifrån våra egna erfareheter , sa Bernardsson.

Vi kom överens om att man lärde sig av sina egna erfarenheter och av andras då man lär sig att inte ta på en varm hell. Dock var det en biologisk reaktion att man tar bort handen från plattan då denna är varm och värmen signalerar smärta från hand till ryggrad och genom en relflex tar vi bort handen för att undvika ytterligare smärta.
Efteråt blir denna en kunskap som man lär sig av att erfara den själv. Detta kallade vi i IKT- kursen för Learning by Doing.

Lär sig barn av att bli slagna? Klassens erfarenhet av detta gav ett negativt svar. Nej ingen lär sig av att blir slagen.
Detta talar emot påstående om Skinner teori om belöning och förstärkning.

Lär man medans man sover? Kunskaper som intagits under dagen processeras i hjärnan under REM-sömnen. Så ja, man lär sig.. eller snarare får en djupad förståelse för något man redan vet. Därav uttrycket "sova på saken".

Minnet utnyttjades mycket under tiden då de kunskaper som överfördes mun till mun. Allteftersom har denna kunskap minskats i och med nya tekniker så som datorer, gps, miniräknare eller kort sagt en iPhone. Förlitar vi alldeles för mycket på tekniken och hur blir det i framtiden? Kommer vi handikappas av teknikens bekvämligheter?

Här kom vi inte riktigt fram till något eftersom detta beror på individernas kunskaper. Ett par i gruppen hade egenskaper som gör att de kunde skapa eld och klara sig på så vis utan elektronisk värme. Men om man tar bort all elektronik- så som folk trodde att millenieskiftet skulle bli.. Y2K. Hur skulle vi klara oss då? Jo, analogt. Förhoppningsvis lär sig även de yngre generationerna att läsa och leta information i böcker, läsa en karta, räkna och dylikt.

Kulturella/Sociala utvecklingar skapar förutsättningar för en teknisk utveckling och vice versa.
ex: Renässansen (friare tänkande) - boktryckarkonsten (ny teknik) - större spridning av kunskap (utökad informationsbredd)

Franska revolutionen (liberalism) efterföljdes av epoken industrialismen (stor teknisk utveckling.



Kommentarer
Postat av: Steinardagny

Great site. Good info

2011-05-18 @ 07:14:40
URL: http://steinardagny.blogcorporate.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0