kap. 7 Säljö's bok; Skriftspråk som medierande redskap

Lite anteckningar.. Tycker att det inte fanns så mycket att säga om dessa kapitel för sig så se kap 10

Information och lärande med och utan skrift
memorera kontra skriva.
Lagar, sånger, religiösa berättelser.

memorering har stark ställning i skolor.
Hur kommer det sig att något som utvecklats i samhället har en sådan stark ställning i skolan? Som memorering...vi skulle kunna sitta och spela memory för att lära oss minnas. men när det finns artefakter som löser detta så som böcker, anteckningsblock, telefoner, internet, dator. Varför finns då fortfarande behovet kvar i utbildningen? s. 158

uppdatera systemet?

påstående: "skriftspråket är den hittills mest omskälvande förändringen i vårt sätt att utveckla och återskapa kunskap, insikter och färdigheter."

s.159 Sokrates ansåg att artefakterna inte främjade kunnandet.  HAn menade troligtvis på att eftersom minnet inte används så ger detta en falsk illusion på kunnande. Det vi inte minns= okunskap?




skrift som teknik och teknologi
Från grottmålningar till skrift
Alftabetet som medierande redskap
Samhällsfunktioner, makt och mediering via text
Fysiska tekniker för produktion av text

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0