kap. 5 Säljös bok; Kommunikation mellan och inom människor

Tänkandets utveckling
att uppfatta och agera i världen som individ återspeglar den bild som kollektivet har av den.
Kulturen och föreställningar kring den förs vidare genom kommunikation.
re- presentation: bilden som uttrycks utåt, innåt om omvärlden.
Vygotsky: "Varje funktion i en barns kulturella utveckning uppträder två gåneger eller på två plan. Först finns den på det sociala planer och därefter på det psukologiska planet."
s.105
intra-psykologiska funktioner: tänkandet ej objektivt.
inter-psykologiska funktioner: kommunikation
vi accepterar att föremål heter som de gör för att allmänheten säger så.
människan är sociopolitisk.
internalisering; ska påverka lärandet på ett djupt inre plan.. men jag blir inte tårögd av matte.
tänkandet i huvudet och tänkande i samtal
inre samtal.. vi skapar oss en bild av omvärlden.
språket blir en länk mellan det yttre (kommunikation) och det inre (tänkande).
tänkandet endast i huvudet??? nej, då vi resonerar högt och kring andra människor i en kommunikativ process.
och inte bara språkligt tänkande utan även kroppspråk.. s. 110
"tänkandet är något vi deltar i och kognition är något som finns mellan människor."
intersubjektivitet: en temporär gemensam förståelse om vad problemet handlar om.
s113.114
Att tänka och att tala: en forskningsmetodisk kommentar
meningserbjudanden
tänkandet inre samtal med språkliga kategorier.
Det vi säger är oftast inte direkt det vi tänker.
tänkandet (inom) är en osynlig process s. 115 - nej, man kan av misstag visa ansiktsuttryck och med kroppspråk vad man känner- tänker.
intervju: för att avslöja en individs tänkande? enligt pianget, men inte soc.kult.
kategorimisstag: Man stiderar en företeelse(kommunikationen) men uttalar sig om nåfot annat (tänkandet)
det som uttrycks är kontextuellt bestämt och reflekterar inte enbart tanken utan även omgivningen.
kulturellt betingat att ett svar krävs.. oavsett betanketid och intresse.
det är lättare att tänka än att uttrycka sig om lärdomen.
många försöker "fånga" tänkandet. men lyckas ändock inte. Ex: Jag hinner ibland tänka ut svaret på min fråga innan jag hunnit yttra en full mening i frågeform.
"...människor agerar i sociala praktiker med kulturella redskap..."
s.118
i soc.kult. bemärkelse sker tänkandet inte enbart i hjärnan utan även med penna, osv. redskap.

Utvecklingszonen och individers appropriering av kunskap
prov- lättaste sättet att lösa ett probelm är att fråga någon so mkan... får man itne göra här.
inga redskap. individens kunskapsområde blir begränsat.
ger snarare en blick på hur individens kognitiva process fungerar.
människor är ständigt föränderliga och alltid påväg mot nya kunskaper: utvecklingszon.
handledare underlättare genom att ställa fokus/frågor på det väsentliga i uppgiften.- att låna kognitiv kompetens.
skillnad mellan att följa med i resonemang och utföra uppgift.
Uppnådd kompetens->utvecklingszon-> framtida kompetens.
här är individen mottaglig för nya kunskaper, handledning mm.
lotsning= att vägleda genom problemet utan att ge eleven chans att lära sig själv. ex: min mattelärare i gymnasiet.
succesiv nedskärning av handledning.


Att reproducera och att skapa:om individen i kunskapsbildningen
att anpassa tidigare kunskaper på nya områden skapar utveckling i både det personliga som den kulturella delen.






Dagens tanke: Om jag fattat rätt så kan man, enligt Säljö, inte ställa frågan "Vad tänker du på?" och få ett ärligt svar.(Säljö, 2005 s.115)


Referenser:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0