kap. 4 Säljös bok;Mediering och tänkande

språket resulterar i materiella konsekvenser ex: domare dömer- någon i fängelse.

Mediering, varseblivning och lärande
språk.. att kodifiera verkligheten.
ord: komponenter som får mening i dess kontext. olika ord har olika betydelser i olika kontexter ta till exempel "kön". I skriftspråket kan detta betyda följande saker: benämning på man och kvinna, benämning på man och kvinnas reproducerande organ och benämning på ett led som skapats för att skapa ordning.
se och se; med ytterligare kunskaper ger detta oss bättre förståelse för något vilket i sin tur gör att vi letar efter resultat i vårat synfält?
Kognitivisten: hjärnan tar in samma visuella signaler.
Sociokulturellt perspektiv: de ser och uppfattar helt olika saker.  novisen ser planlösa skott, den inbundna ser taktik och "läser" spelet.
sociokulturell praktiks distinktioner och intellektuella redskap.
det finns fackspråk, det finns språk för varje ämne som ger ett mer nyanserat intryck. kunskapen om dessa visar på förståelsen av ämnet.
språkligt kunnande är inte fysiskt kunnande.
människan är medskapande i bilden om omvärlden genom språket s. 92
sociokulturellt perspektiv är inte färgat av objektivitet, då denna strävar efter att förstå individens och kollektivets intryck.
en sten är mer än en sten. s. 93  och beroendes av hur människan använder denna transformeras dess betydelse.s. 96
"Kunskap har därför i ett sociokulturellt perspektiv ett intimt samband med kulturella värden och etiska antaganden" s. 96
"Rätten att beteckna är ....en viktig del av samehällelig makt."
kontextualisering..
Lärande som behärskning av intellektuella redskap

ge skilda exempel på hur någonting fungerar.. detta resulterar i ett bestående lärdom.
Mediering och sociala praktiker
mediera., att tolka- koda något till exempel stadsnamn till postnummer
att lära i soc.kult. : formulera och försyå verkligheten, och kunna använda dem för praktiska syften.
skillnaden mellan dagens samhälle och dåtidens bondesamhälle är att vi endast kan tillgodogöra en del av de
kunskaper som finns tillgängliga för allmänheten.
makter kan ändra vad som är intressant att lära sig. bracan och matematiken.
Kunskap och makt
den som har kunskapen har makten.
ex. snickare, läkare, lärare osv.
differentierad språkvärld: fackspråk, akt, styrbord,
meritoriska samhället: skolan ska kvalificera människor, sätta in folk i fack efter olika kunskaper.
för detta krävs:
mikronivån:Kommunikativa mönster i skolan
makronivån: kollektiv kunskapsbilning i samhället.
istället för fokus på allmänbildning och uppfostran vill det sig has specialisering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0