kap. 3 Säljös bok;Teoretiska perspektiv på mänskligt lärande

Fanns inte så mycket att säga om detta kapitel, därav anteckningarna. Dessutom gick vi igenom detta på seminariet ännu en gång. 


Teoretiska traditioner vid studiet av lärande och utveckling
Ointressant tid för hur människor fungerar då det materiella överkommer det psykologiska 20-30 talet i Sovjet.


Behaviourism
det fysiska, konkreta och det som syns- det finns.
Pavlov-reflex, betingning,
Skinner, belöning, förstärkning


kognitivistmen
mentala processer, människa som dator, "Vanliga människor"+ ingo s. 56, Konstruktivism; skapa förståelse,


Det piangetiska intellektet
intresserad av varifrån kunskap kommer.
Barn vs. vuxna
assimilation, ackommodation delar av adaptation.
barns utveckling... fysiskt, psykologiskt. motbevisades.



Piaget och tidsanda
barn måste få göra egna aktiviteter för att utvecklas.
Bergströms studie: Learning by doing-tema.
Säljö: inte learning by doing i djup, utan det måste analyseras.
Piangetiska glasögon; hur barn bör utvecklas i en modern värld.
barnet får inte ingripa i läroprocessen?
Kunskap uppstår vid just barnens egen manipulation av informationen. s. 64


Att Upptäcka sin omvärld: Piaget vs. Vygotsky
Piaget: tradition. Vygotsky: sociokulturellt perspektiv.

rationalistiskt perspektiv; kommunikation inifrån.




Utveckling: att nå samma eller olika mål?
piangetisk tradition; samma 
Utvecklingens ändpunkt
Enligt Pianget finns en ände på hur mycket vi kan lära oss.





Referenser:

Elektroniska

Trycka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0