IDEO

Steg 1: Qucik and Dirty Prototyping
För att ge en idé om hur saken kommer te sig i senare skede är detta ett effektivt sätt att visa på, ja, en prototyp.
Helt klart användbart. Dock kan denna begränsa förväntningarna och "låsa tänkandet" för designers och kunden. Vilket gör att utveckling blir svårt att acceptera.

Fördelar: lätt att förstå varandra- vilket hjälper då man talar olika språk.
Nackdelar: låser tänkandet- det blir svårt att introducera nya lösningar/idéer. 

Steg 3: Activity Analysis

Scheman så som Ghannt scheman och liknande är något som hjälper oss organisera och fördela arbetet

Fördelar: Organiserat och uppstyrt arbete- alla vet vad de ska göra.
Nackdelar: Saker kan ta mer eller mindre tid.. samma här. "låsa" tänkandet och flexibiliteten.
ex: Någon har ansvar för ljud, och är klar. Video behöver hjälp och ljudet bor i annan stad och tar lång tid på sig att ta sig in till stan där arbetet utförs.


Scenarios
Vilket sammanhand- kontext produkten ska hamna i genom en slags storyboard.

Fördelar: Ger en tydlig vision på produktionens mål.
Nackdelar: ÄR tidskrävande.

Predict Next Year's Headlines
Företags visionering. Detta är främst för att motiviera medarbetare om möjligheter i arbetet. Kan vara användbart för de som ska göra sitt specialarbete.

Fördelar: motivation för gruppen
Nackdelar: inte för detta arbete, då alla kanske inte vill fortsätta med kontakten de skapar.

Steg 2: Collage


Ge en större helhet och visionera sig ett mål. Detta kan vara en fungerande variant av föregående förslag.

Fördelar: Ger Motivation för gruppen, Översikt.
Nackdelar: Kan bli aningens tjatigt efter prototyperingen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0