DDB Spotify

Här är vad min podcasting om Spotify hade handlat om :
Hej, jag heter Eva och detta är min första podcasting. Som ni kanske såg i titeln så ska jag introducera er till spotify. Detta är en skoluppgift för min kurs Digitala Distributionsformer och jag är inte finansierad av spotify.
Däremot är mitt konto reklamfinansierat- Spotify Free - en tjänst som sparar dina låtar i en tillfällig mapp som är tillgänglig till ditt konto när du är inloggad - oavsett vilken dator du loggar in på (förutsatt att spotify är installerat och fullt funktionellt)

6 enkla steg för att skapa en spellista
  1. Scrolla ner i det vänstra fältet till "New Playlist" - tryck!
  2. Namnge din nya spellista.
  3. Börja sök i sökfältet "Search" efter låtar,album, artister eller kanske till och med en film med bra musik i.
  4. Sökresultatet dyker upp i det högra fältet under kategorierna artists och albums kan du välja vilket du är ute efter.
  5. klicka på den låten eller det albumet du tycker verkar bra och dra den till din spellista alt. högerklicka på låten/albumet och tryck "Save to" och välj sedan din lista.
  6. När du är klar med dina val dubbelklickar du på spellistan som sätter igång och spelar musiken.
Dela med sig
Man kan dela med sig av sina spellistor genom att högerklicka på spellistan och välja att "Share to" och sedan skicka länken till en Twitter eller Facebook sida. ELLER så kan man kopiera länken och klistra in den i en chatt eller dylikt.
Musiken i Spotify Free avbryts i mellanåt av reklam, som sagt, för att finansiera rättigheterna till musiken.
Reklamen
Består av en 1-2 minuters information om bland annat spotify som oftast avslutas med "For more indians and tips: visit the spotify blog" Eller snarare något mer åt det här hållet: For more information and tips- visit the spotify blog.
Den kan även bestå av hälsoinformation som när influensavaccinet kom eller politiska partier som pockar på ens uppmärksamhet om jobb till dom unga. Men oftast är det artister som släpper nya album som vill ha vår uppmärksamhet och att vi ska köpa deras nya album när vi hört den på spotify. Den ohörbara och inte fullt så lika irriterande (ur min synpunkt då förstås) reklamen är den som lägger sig i fältet under spellistan eller bredvid spellistan då och då - Allt för att finansiera vårat lyssnande.
Mobil Spotify
Personligen förstår jag inte riktigt grejen med att köpa cd-album längre, men jag förstår att många kanske vill ha musik på sin mobil som man alltid bär med sig. För att detta ska kunna ske krävs följande
  1. En 3G mobil; Android, iPhone vissa Nokia telefoner fungerar också.
  2. Ett aktivt Spotify Premium konto
  3. En 3G uppkoppling eller nedladdat material
En mobil med spotify kan spara upp till 3.333 låtar som man kan ha tillgång till utan internetuppkoppling i 30 dagar.


Källor:
Spotify- FAQ [elektronisk]
Tillgänglig:https://www.spotify.com/en/help/faq/
Källmotivering: Information rakt från källan.
  • referenser: -
  • granskningsbar: 3/5
  • förnybar: 3/5
  • trovärdighet: 4/5
  • objektivitet: 0/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0