AE första labben
Filmen är äntligen klar!!!
Processbeskrivning 3D-animation Mooore GreenApple
Animationen
Rendering & Redigering
Referenser
DDB sammanfattning
Kunskap jag tar med mig från denna kurs
- Jag är bra, bäst och ibland lite för bra..
- Bloggning fungerar bäst till att hålla reda på saker själv.. om ens det.. tycker min blogg är väldigt oorganiserad.
- Youtube är en väldigt bra källa till information, underhållning och tutorials.
- ne.se är din bästa vän när det kommer till objektiv, kort förklarning.
- Podcasting är inte så svårt..
- De flesta medier har finansiellt stöd av marknadsföring på ett eller annat vis.
- Att vara en aktiv medlem på stora communties som Facebook, Twitter och Youtube är en möjlighet för en att synas. Inte bara som artist/konstnär utan även när man ska söka jobb så kan dessa användas som kontakt och portfolio (Se Liljas Essä)
Webgalleri och PR på bland annat..Youtube
Definitionen av ett galleri, enligt Nationalencyklopedin, är en utställningslokal för konst (ne.se, 2010, elektronisk).
Så hur använder man då Youtube som en utställningslokal för konst?
I tidigare inlägg har jag gått igenom tutorials som man kan finna på Youtube om hur man skapar ett galleri och sedan har jag skrivit ett inlägg om fördelen med att ha digitalt sparat offentligt material inom den temporära konsten.
Jag har en tes: fler och fler kändisar dras till communities för att på så sätt kunna vara närmare fansen och lättare kunna avfärda falska rykten. Samt kunna göra egen PR för kommande skivor, filmer och dylikt.
Ett exempel är Aston Kutchers twittersida som frekvent är en källa för skvaller (aftonbladet, 2009, elektronisk).
Ett annat exempel är disneystjärnan Miley Cyrus som gör reklam för hennes armband på Youtube (Wikipedia,2010, elektronisk. Youtube, 2009, elektronisk).
Detta trots att det enligt användarvillkoren är förbjudet att använda Youtube i kommersiella syften eller som de uttrycker de så får man länka till en sida där det kommersiellt bruk är tillåtet men man får inte sprida reklam på Youtube i marknadsföringssyfte (Youtube, 2009, elektronisk).
En Youtubestjärna som använder youtube som ett webgalleri för hans musik är Tay Zonday.
Tay Zonday är mest känd som skaparen av låten Chocolate Rain, som för övrigt har över 46 miljoner visningar (Youtube, 2007, elektronisk). Tack vare Chocolate Rain och Youtube har Zonday fått en chans att påbörja en musikkarriär. 2007 fick han vara medverkande och medskapande i en reklamfilm för Dr. Peppers Cherry Chocolate och 2008 gjorde tv-serien South Park ett avsnitt med alla de populäraste Youtube fenomenen, däribland Zonday (Youtube, 2007, elektronisk. Wikipedia, 2010, elektronisk).
För att nämna någon mindre känd så kan vi ta Lina Eriksson som är en av dem som skapar så kallade "Speed Paintings" och lägger upp på Youtube (Youtube, 2010, elektronisk). En Speed Painting är en bild skapad analogt eller digitalt samtidigt som man spelat in och sedan speedat up för att få ett fint flöde till. Detta ger åskådaren möjlighet att se hur arbetet fortskrider, lite i likhet med happening, fast i och med digitaliseringen ger detta fler åskådare möjlighet att se verket skapas (Wikipedia, 2009, elektronisk).
Sammanfattningsvis: Youtube är ett medium som skapar möjligheter för gemene man men också ett medium som utnyttjas av kändisar för marknadsföring. Att ha ett webgalleri här är att vara en av de sökbara i mängden och möjligheten att spara det temporära så som kaffekonst. Ännu en fördel är att åskådaren kan genom kommentarer och rating interagera med galleristen. Detta skapar en tvåvägskommunikation som kan leda till att verk köps eller beställs utan att behöva några mellanhänder.
Källor:
Aftonbladet.se - "Jag känner kärleksbomben" [elektronisk]
Uppdaterad: 2009-03-28
Tillgänglig: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4764607.ab
Wikipedia - Happening [elektronisk]
Uppdaterad: 2009-06-12
Tillgänglig:http://sv.wikipedia.org/wiki/Happening
Wikipedia - Miley Cyrus [elektronisk]
Uppdaterad: 2010-01-09
Tillgänglig:http://sv.wikipedia.org/wiki/Miley_Cyrus
Wikipedia - Tay Zonday [elektronisk]
Uppdaterad: 2010-01-06
Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tay_Zonday
Youtube - Användarvillkor [elektronisk]
Uppdaterad: 2009
Tillgänglig:http://www.youtube.com/t/terms
Youtube- lillstrumpa87 - Neytiri Speed Painting II [elektronisk]
Uppdaterad:2010-01-01
Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=8_jIYY0BYrA&feature=related
Youtube - mileymandy - Doo Da Doo Bracelets [elektronisk]
Uppdaterad: 2009- 09-06
Tillgänglig: http://www.youtube.com/user/mileymandy#p/u/1/hp4dabztChU
Youtube - TayZonday- "Cherry Chocolate Rain" Original Song by Tay Zonday [elektronisk]
Uppdaterad:2007-11-28
Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=2x2W12A8Qow
Youtube - TayZonday - "Chocolate Rain" Original Song by Tay Zonday [elektronisk]
Uppdaterad: 2007-04-22
Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=EwTZ2xpQwpA&feature=fvsr
Webbgalleri..
Youtube - tutvid - Photo Gallery and Thumbnails: Flash Tutorial! [elektronisk]
Uppdaterad:2007-11-08
Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=cylX1lThTN0
3D suger..
Webgalleri a'la Youtube
Så hur använder man då Youtube som en utställningslokal för konst?
Här ser vi ett exempel på temporär konst som har fångats med kamera. Att det sparats digitalt gör att denna annars så kortvariga konstform ses av fler folk och inte längre kan ses som något flyktigt, vilket delvis sägs vara charmen med temporär konst (Wikipedia, 2008, elektronisk).
Fler exempel på temporär konst som bevarats och distribuerats vidare är sandmålningar av olika slag (Youtube, 2006, elektronisk). Ytterligare en temporär konstform i Youtube kulturen är matkonsten och som exempel däribland har vi kaffekonst.
Söker man på matkonst så dyker 47.500 resultat upp. Söker man på Coffee art finnes 13.300 resultat plus de 3470 som går under namnet "Latte art" (Youtube,2010, elektronisk). Här ser vi Barista Världsmästaren 2006 och Australiens Barista Champion från 2007, Scottie Callaghan skapa coffee art (scottiecallaghan.com, elektronisk. Youtube, 2007, elektronisk).
Sammanfattningsvis så vill det säga sig att Youtube eller annan form av webbgalleri ger oss möjligheten att uppleva den konst som vi annars hade gått miste om.
Referenser:
Elektroniska:
ne.se - galleri [elektronisk]
Uppdaterad: 2010-01-12
Tillgänglig: http://www.ne.se/galleri
Scottie Callaghan.com [elektronisk]
Uppdaterad: 2010-01-12
Tillgänglig: http://www.scottiecallaghan.com/
Wikipedia - Trottoarmålning [elektronisk]
Uppdaterad:2008- 12-04
Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trottoarm%C3%A5lning
Youtube - Eclectic Asylum Art - Michelangelo Sidewalk Chalk Art - Sistine Chapel Street Painting [elektronisk]
Uppdaterad: 2009-10-01
Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=JRmbhCs3A2k
Youtube - ROCK3T - Sand art [elektronisk]
Uppdaterad:2006-04-17
Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=-TXDSlhSo-U
Youtube - Scottie Callaghan - Latte/coffee Art By Scottiecallaghan.com [elektronisk]
Uppdaterad:2007-11-21
Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=Cw_DALJl-V0
Youtube- Search; coffee art [elektronisk]
Uppdaterad: 2010-01-12
Tillgänglig:http://www.youtube.com/results?search_query=coffee+art&search_type=&aq=f
Youtube - Search; food art [elektronisk]
Uppdaterad:2010-01-12
Tillgänglig: http://www.youtube.com/results?search_query=food+art&search_type=&aq=f
Youtube - Search; latte art [elektronisk]
Uppdaterad: 2010-01-12
Tillgänglig:http://www.youtube.com/results?search_query=latte+art&search_type=&aq=f
En tutorial jag hittade..
Reviewsen kommenterade..
Essä DDB
Reklamfinansierade medier
Finns de och vilka problem uppstår när man skapar dem?
Eva K. Halmemies 890919-2042
Högskolan Väst Trollhättan
Kurs: Digitala Distributionsformer HT09-
2010-01-03
1.1 Frågeställing
Går det att distribuerade media genom att finansierade det med reklam? Vilka problem uppstår när detta ska ske? Finansiella problem? Vad krävs? Vem vinner på reklamfinansierade medier?
1.2 Sammanfattning
I denna essä kommer det diskuteras reklamfinansierade medier- fördelar och nackdelar med dessa samt alternativet till reklamfinansierat. Hur ser framtiden ut för reklamfinansierade medier?
2.0 Hinder och möjligheter för reklamfinansiering
Det som hindrar oss från att skapa medier som helt finansieras av reklam är lagar som upphovsrättslagen, copyright (ne.se, elektronisk, 2010). Vissa artister, bolag och dylikt vill inte ta del av reklamfinansierade medier på grund av summan pengar man får är mindre än den man skulle få vid direkt försäljning av skivor, dvd:n och dylikt.
Stimpengarna är heller inte stora inom medier som till exempel Spotify. Enligt Carl Andersson får den låt som spelats mest – Lady Gaga’s Poker Face endast 1150 kronor i stimpengar (Andersson, 2009, elektronisk. Spotify.com, 2009, elektronisk) .
I artikeln om Karl Erik Gustafssons bok Reklamens makt över medierna påpekas reklamen roll för mediernas utveckling och överlevnad. Enligt denna artikel skulle inte massmedier ha överlevt utan reklamen eftersom hälften av massmediers intäkter är beroende av den inkomsten.
Även mångfalden skulle tryta av bristen på reklam eftersom reklamen ger dem den finansiella fördelen för nya medier att uppstå.
(sns.se, elektronisk, 2006).
2. 4 Olika sätt att finansiera:
Produktplacering; att stategiskt placera ut en produkt som man vill marknadsföra i en specifik kontext (Bergström, 2007 s.60), ex: att strategiskt placera en dricka som får spindelväv på sig i filmen Spiderman (youtube.com, elektronisk, 2007). Fördelarna med denna marknadsföring är att informationen tas upp omedvetet och är inte lika lätt att spola förbi eller gå ifrån som en reklampaus. Nackdelarna kan dock vara att publiken och manusförfattarna kan irriterar sig på att fokuset läggs på produkterna istället för själva berättelsen (Bergström, 2007, s. 61).
Reklampauser: Tv-reklam introducerades i sverige först vid 1987. Den första svenska kanalen som reklamfinansierades var kanal 4 i början av nittiotalet (ne.se, elektronisk, 2010).
Reklampauser
Mellan programmen och även i mellan klippen i en tv-serie finns det reklampauser på några minuter. Det finns dock hot för att denna information inte kommer fram. Hoten består i grunden av att konsumenten blir besvärade/irriterade av reklamen vilket resulterar i att denne spolar förbi eller byter kanal (Bergström, 2007, s. 60).
Avgift
Att betala för att se något reklamfritt är ett alternativ till reklamfinansierad media. Till exempel har vi tv-avgiften på cirka 2000 kronor om året för de svenska reklamfria medierna; SVT’s kanaler, UR och SR (svt.se, elektronisk, 2009). Andra tjänster som Spotify erbjuder ett konto utan reklam i en månad för 99 kronor, per år blir detta 1188 kronor (spotify.com, elektronisk, 2009). Aftonbladet.se erbjuder mer information och fullständiga artiklar för 299 kronor om året – dock är tidningen reklamfinansierad och har detta som ursprungs inställning (aftonbladet.se, elektronisk, 2010).
3.0 Diskussion
Enligt Karl Erik Gustafssons tre perspektiv för reklamstudier (sns.se, elektronisk, 2006) samt en framtidsdiskussion.
3.1 Utifrån reklammakarens/annonsörens perspektiv
Produktplaceringen gör att annonsören kan marknadsföra utan att ställa till med irritation. Vid produktplacering kan även en specifik målgrupp bli lättare att nå ut till i och med att man redan då, utifrån mediets genre, får en aning om vad konsumenten tycker om. Ett exempel på detta är om man är inne på youtube så visas en lista på liknande klipp under informationsfältet till höger (youtube.elektronisk, 2009).
3.2 Utifrån mediets administratörs/mediets perspektiv
Utan reklam skulle inte medierna ha råd att existera är ett påstående (sns.se, elektronisk, 2006), men personligen skulle jag säga att det finns alternativ- dock kostsamma. Till exempel har jag tv-avgiften på cirka 2000 kronor om året för de svenska reklamfria medierna; SVT’s kanaler, UR och SR (svt.se, elektronisk, 2009). Jag tror att reklam gör medierna billigare att skapa eftersom dessa är ger medierna större inkomster och därmed större spelutrymme för kreativiteten.
3.3 Utifrån användarens/konsumentens perspektiv
Frågan här är egentligen om konsumenten är villig att betala eller om det är värt att få gratis underhållning med reklam? I dagsläget finns det ett urval av distributionsformer där man kan välja att betala en viss summa pengar för att slippa reklamen (spotify, elektronisk, 2010. wikipedia, elektronisk, 2009). Något man måste tänka på är dock att man oavsett vill eller inte är skyldig, enligt lag, till att betala tv-avgiften till Radiotjänsten om man äger en tv-mottagare (svt.se, elektronisk, 2009. wikipedia, elektronisk, 2009).
3.4 Framtiden?
Framtiden kommer ge konsumenten större kontroll över deras reklamexponering. En större valbarheten är framtiden inom medierna och finansieringen kommer ske genom det som konsumenterna väljer personligen. Det vill säga, urvalet av tjänster, så som Voddler och Spotify, med valbart utbud av konton som är antingen avgifts- eller reklamfinansierade kommer att utöka. Denna valbarhet märks redan nu av i tv- och radiokanaler och webbsidor som inriktar sig på specifika målgrupper.
Reklamfinansieringen inom medierna kommer troligtvis överleva med en viss modifikation. Reklampauserna i tv kommer allt eftersom dö ut i och med att fler skaffar sig inspelningsbara digital boxar och mer än gärna spolar förbi reklamen.
Dock kan denna metod överleva inom området av direktsända medier då själva poängen med direktsänt är att man ska se det samtidigt som det händer och därför inte använder sig av inspelningsläge.
Produktplacering kommer troligtvis bli ännu vanligare i visuella medier eftersom denna metod av marknadsföring är en tyst och mindre irriterade och märkbar än reklampauserna.
Dock är faran i denna metod att konsumenten inte längre aktivt noterar vad som marknadsförs och annonsörerna får därmed förlita sig på konsumentens undermedvetna.
Som vi redan nu märker av så förflyttas fler kanaler och medier till nätet och får därmed en större publik. Vilket leder till annonsörerna använder sig av IP-adresser för att försöka identifiera möjliga målgrupper för produkterna. Ytterligare för att nå deras målgrupper kommer annonsörerna kunna identifiera möjliga konsumenter genom historik och annan information på konsumentens profil/konto – förutsatt att mediet som används tillåter detta.
4.0 Referenser
4.1 Elektroniska
Aftonbladet.se – Plus prenumeration
Senast besökt: 2010-01-04
www.kvp.se - Andersson, Carl V - Lady Gaga tjänar 1150 kronor på Spotify
Uppdaterad: 2009-11-20
Tillgänglig: http://www.kvp.se/noje/1.1787187/lady-gaga-tjanar-1150-kronor-pa-spotify
www.ne.se – copyright
Tillgänglig:http://ne.se/copyright
Senast besökt: 2010-01-03
www.ne.se – reklam-tv
Tillgänglig: http://ne.se/reklam-tv
Senast besökt: 2010-01-03
www.sns.se - Referat från seminariet den 25 maj 2005 -Reklamens makt över medierna
Tillgänglig: http://www.sns.se/zino.aspx?articleID=986
Uppdaterad: 2006-09-12
www.spotify.com – Spotify Premium
Senast besökt: 2010-01-04
Tillgänglig: http://www.spotify.com/en/products/premium/
www.spotify.com - Top 100 Spotify tracks of 2009
Senast besökt: 2010-01-04
Tillgänglig: http://www.spotify.com/en/top-100-spotify-tracks-of-2009/
Svt.se - SNABBFAKTA OM SVT 2009
Senast besökt: 2010-01-04
Tillgänglig:http://svt.se/content/1/c8/01/02/61/32/snabbfakta%20med%20loggor%202009.pdf
Wikipedia - TV- avgift i Sverige
Uppdaterad: 2009- 05-18
Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige
Wikipedia – Pay-per-view
Uppdaterad: 2009- 09-28
Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pay-per-view
Youtube- breakdancingfish- Spider-Man Product Placement
Uppdaterad: 2007-04-07
Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=T-gPfJLLl8g
Youtube – YouTube - Welcome to YouTube
Uppdaterad: 2009-10-27
Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=TsUD1za9TA4&feature=player_embedded
4.2 Tryckta
Bergström, Bo - Effektiv Visuell Kommunikation
2007
Carlsson Bokförlag
Stockholm